
Milstolpar Del 21: Michael Faraday och generatorn
Länge ansågs elektriciteten som en naturkraft över vilken vi inte hade någon kontroll. Ända fram till mitten av 1800-talet föreföll det närmast ofattbart att den en dag skulle kunna användas till att driva maskiner. Vi har framför allt Michael Faraday att tacka för att elektriska motorer blev vanliga inom industrin inom loppet av några årtionden. Den engelske vetenskapsmannens experiment avslöjade principerna bakom både elmotorn och en av 1800-talets viktigaste uppfinningar; generatorn. I detta program följer vi Michael Faradays teorier och arbete.
Genom undervisningen i ämnet teknik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
- Analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid.
Undervisningen i Teknik ska behandla följande innehåll enligt läroplan i årskurs 7-9
Teknik, människa, samhälle och miljö
• Samband mellan teknisk utveckling och vetenskapliga framsteg. Hur tekniken har möjliggjort vetenskapliga upptäckter och hur vetenskapen har möjliggjort tekniska innovationer.
Undervisningen i Fysik ska behandla följande innehåll enligt läroplan i årskurs 7-9
Fysiken och världsbilden
• Historiska och nutida upptäckter inom fysikområdet och hur de har formats av och format världsbilder. Upptäckternas betydelse för teknik, miljö, samhälle och människors levnadsvillkor.