
Milstolpar Del 20: Joule, Thomson och upptäckten av energi
Industrialiseringen gick bokstavligt talat för full maskin genom hela Europa. Men vetenskapen hade ett problem: den hade ingen hållbar teori om hur ångmaskinen exakt fungerade och inte heller kunde forskarna egentligen säga vad värme faktiskt var. Det var först i mitten av 1800-talet som de brittiska vetenskapsmännen James Prescott Joule och William Thomson genomförde termodynamiska undersökningar, som kunde ge tillfredsställande svar på dessa frågor – svar som än i denna dag i stort sett är giltiga. Dessa två vetenskapsmän får vi veta mer om i det här programmet.
Genom undervisningen i ämnet teknik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
- Analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid.
Undervisningen i Teknik ska behandla följande innehåll enligt läroplan i årskurs 7-9
Teknik, människa, samhälle och miljö
• Samband mellan teknisk utveckling och vetenskapliga framsteg. Hur tekniken har möjliggjort vetenskapliga upptäckter och hur vetenskapen har möjliggjort tekniska innovationer.
Undervisningen i Fysik ska behandla följande innehåll enligt läroplan i årskurs 7-9
Fysiken och världsbilden
• Historiska och nutida upptäckter inom fysikområdet och hur de har formats av och format världsbilder. Upptäckternas betydelse för teknik, miljö, samhälle och människors levnadsvillkor.