Milstolpar Del 10: Alessandro Volta och batteriet

Det finns många situationer där vi är beroende av lagrad elektricitet. Vi kan knappt tänka oss ett liv utan batterier och ständig tillgång till elektricitet. Batterier har blivit allt viktigare i vårt dagliga liv. Mobiltelefoner och bärbara datorer drivs av batterier. Batteridrivna fordon blir allt viktigare i stadstrafiken - och de kräver bra batterier. Batteriets utveckling kan spåras tillbaka till den man som var först med att hitta en energikälla som gav en kontinuerlig elektrisk ström – Alessandro Volta.

Volta hedrades genom att man uppkallade en fysikalisk enhet efter honom. Den internationella elektriska kongressen valde namnet Volt för att beteckna elektrisk spänning eller elektromotorisk kraft.

Artikelnummer
KMEDIA1172
200,00 kr

Batteriets utveckling kan spåras tillbaka till den man som var först med att hitta en energikälla som gav en kontinuerlig elektrisk ström – Alessandro Volta.

Genom undervisningen i ämnet teknik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:

- Analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid.

Undervisningen i Teknik ska behandla följande innehåll enligt läroplan i årskurs 7-9

Teknik, människa, samhälle och miljö
• Samband mellan teknisk utveckling och vetenskapliga framsteg. Hur tekniken har möjliggjort vetenskapliga upptäckter och hur vetenskapen har möjliggjort tekniska innovationer.

Undervisningen i Fysik ska behandla följande innehåll enligt läroplan i årskurs 7-9

Fysiken och världsbilden
• Historiska och nutida upptäckter inom fysikområdet och hur de har formats av och format världsbilder. Upptäckternas betydelse för teknik, miljö, samhälle och människors levnadsvillkor.

Undervisningen i ämnet Naturkunskap (gymnasiet) ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

6. Kunskaper om de naturvetenskapliga teoriernas betydelse för samhällens framväxt och för människans världsbild.

Undervisningen i Naturkunskap ska behandla följande centrala innehåll:

• Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.