
Milstolpar Del 17: Niels Bohr och atommodellen
I denna film får vi veta mer om den danska fysikern Niels Bohr och hans kvantteori för att beskriva atomen. John Dalton var först med att ge atomen en vetenskaplig betydelse. Därmed kunde kemiska reaktioner beskrivas med siffror. Men med tiden insåg man att atomer inte var hårda, odelbara kulor, utan att även atomer har en egen struktur.
Niels Bohr skapade 1913 den atommodell som utgör grunden för vad vi idag vet om materiens atomära uppbyggnad. Modellen kallas för Bohratom och används fortfarande ofta, framförallt i undervisning. För sitt arbete med Bohr-atomen tilldelades Niels Bohr Nobelpriset i fysik 1922. I serien Milstolpar inom naturvetenskap och teknik finns ett flertal program.
Genom undervisningen i ämnet teknik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
- Analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid.
Undervisningen i Teknik ska behandla följande innehåll enligt läroplan i årskurs 7-9
Teknik, människa, samhälle och miljö
• Samband mellan teknisk utveckling och vetenskapliga framsteg. Hur tekniken har möjliggjort vetenskapliga upptäckter och hur vetenskapen har möjliggjort tekniska innovationer.
Undervisningen i Fysik ska behandla följande innehåll enligt läroplan i årskurs 7-9
Fysiken och världsbilden
• Historiska och nutida upptäckter inom fysikområdet och hur de har formats av och format världsbilder. Upptäckternas betydelse för teknik, miljö, samhälle och människors levnadsvillkor.
Undervisningen i ämnet Naturkunskap (gymnasiet) ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
6. Kunskaper om de naturvetenskapliga teoriernas betydelse för samhällens framväxt och för människans världsbild.
Undervisningen i Naturkunskap ska behandla följande centrala innehåll:
• Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.