Milstolpar Del 14: Albert Einstein och relativitetsteorin
Fysikern Albert Einstein föddes i Tyskland och utvandrade senare till USA. Han anses av många vara 1900-talets absolut främste vetenskapsman och blev världsberömd när han framlade sin speciella och sin allmänna relativitetsteori.
Albert baserade sina teorier på ljusets konstanta hastighet, och med dem motsatte han sig inte bara det vårt sunda förnuft säger, utan även många av de tidigare vetenskapliga antagandena. Vissa av dessa teorier var så komplexa att det skulle dröja många år efter hans död innan man kunde bevisa dem genom experiment.
Genom undervisningen i ämnet teknik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
- Analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid.
Undervisningen i Teknik ska behandla följande innehåll enligt läroplan i årskurs 7-9
Teknik, människa, samhälle och miljö
• Samband mellan teknisk utveckling och vetenskapliga framsteg. Hur tekniken har möjliggjort vetenskapliga upptäckter och hur vetenskapen har möjliggjort tekniska innovationer.
Undervisningen i Fysik ska behandla följande innehåll enligt läroplan i årskurs 7-9
Fysiken och världsbilden
• Historiska och nutida upptäckter inom fysikområdet och hur de har formats av och format världsbilder. Upptäckternas betydelse för teknik, miljö, samhälle och människors levnadsvillkor.
Undervisningen i ämnet Naturkunskap (gymnasiet) ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
6. Kunskaper om de naturvetenskapliga teoriernas betydelse för samhällens framväxt och för människans världsbild.
Undervisningen i Naturkunskap ska behandla följande centrala innehåll:
• Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.