Vi vill använda spårningskakor för att förbättra din upplevelse.

Hur människan förändrar naturen

Under den största delen av människans tid på jorden har vi levt av och i samklang med naturen. Vi har inte brukat den på andra sätt eller i större utsträckning än andra organismer.

Men allteftersom människans utveckling har vi omformat och utnyttjat naturen för våra egna syften. Konsekvenserna av vårt naturbruk kan komma att bli bestående.

I den här filmen ska vi undersöka hur människan genom historien har förändrat naturen och vad som görs för att bevara den biologiska mångfalden. Filmen tar upp exempel i skog, vatten och med urbanisering, och förklarar begrepp som antropocen och odlingsterrass.

Det här är en film för elever i mellanstadiet och högstadiet när de läser om människans beroende av och påverkan på naturen i ämnet biologi, samt om geografiska förhållanden och hållbar utveckling i ämnet geografi.

Till filmen finns en handledning med bland annat diskussionsfrågor, fördjupningsuppgifter samt ett quiz!

https://create.kahoot.it/share/hur-manniskan-forandrar-naturen-1891km/bc9cbbda-4a6c-4f09-872f-5c7760b99cb7

Kapitel:
Inledning (00:00–00:56)
Dåtid (00:57–03:07)
Nutid (03:08–07:50)
Framtid (07:51–10:30)
Sammanfattning (10:31–Slut)


“En film med många bra frågeställningar. Den visar inte bara allt det negativa utan även vilka möjligheter vi har. Bra struktur och innehåll! Mina elever kommer att gilla den.”

– NO-lärare, högstadiet

Artikelnummer
KMEDIA1891
200,00 kr

Under den största delen av människans tid på jorden har vi levt av och i samklang med naturen. Men allteftersom har vi omformat den för våra egna syften. Hur har människan förändrat naturen?

Undervisningen i biologi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Natur och miljö
- Människans beroende av och påverkan på naturen med koppling till naturbruk, hållbar utveckling och ekosystemtjänster. Naturen som resurs och vårt ansvar när vi nyttjar den.
Undervisningen i biologi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Natur och miljö
- Människans påverkan på naturen lokalt och globalt samt hur man på individ- och samhällsnivå kan främja hållbar utveckling. Betydelsen av biologisk mångfald och ekosystemtjänster.
Undervisningen i geografi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Geografiska förhållanden, mönster och processer
- Jordens naturresurser, till exempel vatten, odlingsmark, skogar och mineraler. Var på jorden olika naturresurser finns och hur människors användning av resurserna påverkar landskapet och människans livsmiljöer.
Hållbar utveckling
- Hur val och prioriteringar på individ- och samhällsnivå kan påverka miljön och främja hållbar utveckling.


Undervisningen i geografi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Geografiska förhållanden, mönster och processer
- Rumslig utbredning av sårbara platser på jorden, till exempel områden som riskerar att återkommande drabbas av översvämningar, torka eller jordbävningar. Hur samhällsplanering och människans verksamheter påverkar sårbarhet och hur risker kan förebyggas.
- Orsaker till och konsekvenser av demografiska mönster och förändringar: befolkningsfördelning, befolkningsutveckling, migrationsmönster och urbanisering.
Hållbar utveckling
- Vad klimat är och faktorer som påverkar klimatet. Människans påverkan på klimatet och konsekvenser av klimatförändringar för människa, samhälle och natur i olika delar av världen.

Skriv din egen recension
Endast registrerade användare kan skriva recensioner. Logga in