
Vår världshistoria: Olympiska spelen - historia och utveckling
Vi får lära oss om baron Pierre de Coubertins vision om att återuppliva de olympiska spelen, eftersom han ser att idrotten stärker ungas självständighetsutveckling och förenar världen. De olympiska spelen blir ett storartat äventyr för människan.
Vi får lära oss om den olympiska historien och symbolerna; ringarna, elden och medaljerna. Men även hur andra händelser påverkar OS; politisk påverkan, pengar och dopning. OS blir något mycket större än en vanlig idrottstävling, nämligen en stark symbol för mänsklig förening.
En film för elever i högstadiet, när de läser ämnen som Idrott och hälsa eller Historia.
“Filmen var spännande och gjord på ett sådant sätt så att man ville se mer utav den. Jag tycker att man ska se filmen eftersom att många inte vet mycket om historiken om OS och hur stor del OS har varit för människor genom historien.”
– Elev, 15 år
Historia (grundskolan)
Eleverna ska sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
• använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer.
Historia (åk 7–9)
Forna civilisationer, från förhistorisk tid till cirka 1700
• Antiken, dess utmärkande drag som epok och dess betydelse för vår egen tid.
Idrott och hälsa (grundskolan)
Ämnets syfte:
Eleverna ska genom undervisningen också utveckla kunskaper om begrepp som beskriver fysiska aktiviteter och ges förutsättningar att ta ställning i frågor som rör idrott, hälsa och livsstil.