Vår världshistoria: Sydafrika – boer, apartheid och Mandela
I den här filmen lär vi oss om Sydafrikas turbulenta historia. Filmen tar sin början år 1652 när det Nederländska ostindiska kompaniet grundar en handelsstation i Kapstaden. Vi lär oss att de vita bosättarna snart börjar kallas för "boer", ett ord som syftar på "bönder". Vi följer sedan historiens utveckling och lär oss bland annat vad som händer när det brittiska imperiet tar över boernas områden.
Vi får veta hur apartheidregimen föds i mitten av 1900-talet samt om vilka roller Nelson Mandela och F. W de Klerk har i att avskaffa systemet. Vi går igenom begrepp som boer och afrikaan, och får veta vad slaget vid Blood River var för något.
Det här är en film för elever i högstadiet och gymnasiet när de läser om imperialism samt demokratisering i ämnet historia. Till filmen finns en handledning med bland annat diskussionsfrågor, fördjupningsuppgifter samt ett quiz!
https://create.kahoot.it/share/var-varldshistoria-sydafrika-boer-apartheid-och-mandela-1849km/fde44a55-4f80-411e-9f94-3b74e2551325
“Bra upplägg och bra att man spolar tillbaka till 1600-talet för att få en bakgrund. Mycket bra att man har den förkoloniala historien eftersom den går att använda när man pratar om kolonialismen också. Spännande dramaturgi, bra spännande musik i bakgrunden.”
– SO-lärare, högstadiet
Undervisningen i historia ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Samhällsomvandlingar: framväxten av civilisationer och industrisamhällen
• Europeisk kolonisation och slavhandel. Konsekvenser av detta för människor och kulturer samt för det ökade globala handelsutbytet mellan Europa, Asien, Afrika och Amerika.
Imperialism och världskrig, cirka 1850–1950
• Europeisk nationalism, imperialism och framväxten av olika former av demokrati och diktatur.
• De båda världskrigen, deras orsaker och konsekvenser. Förtryck, folkfördrivningar och folkmord. Förintelsen och Gulag. Människors motstånd mot förtryck.
Demokratisering och ökad globalisering, cirka 1900 till nutid
• Kontinuitet och förändring med utgångspunkt i långa historiska linjer kring levnadsvillkor, migration och makt.
Ur ämnets Syfte:
Undervisningen i ämnet historia ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
1. Kunskaper om tidsperioder, förändringsprocesser, händelser och personer utifrån olika tolkningar och perspektiv.
2. Förmåga att använda en historisk referensram för att förstå nutiden och för att ge perspektiv på framtiden.