
Vår världshistoria: Kärnkraftsolyckan i Tjernobyl
Klockan 01:23 den 26 april 1986 exploderar kärnkraftverket i Tjernobyl, Ukraina. På explosionsplatsen försöker överlevande arbetare rädda vad som räddas kan: evakuerar de skadade, stänger av elektriciteten och får igång pumparna. De kommer alla att bli strålskadade.
Hur kunde olyckan inträffa och hur gick saneringsarbetet till? Vi lär oss om händelseförloppet i filmen om kärnkraftsolyckan i Tjernobyl.
Filmen passar bra för elever i högstadiet i flertalet ämnen, till exempel när de läser om fysik, biologi samt historia.
– Elev, 15 år
Historia (grundskolan)
Eleverna ska sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
• använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer.
Undervisningen i fysik ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Fysiken i naturen och samhället
• Olika energislags energikvalitet samt deras för- och nackdelar för miljön.
• Försörjning och användning av energi historiskt och i nutid samt tänkbara möjligheter och begränsningar i framtiden.
• Aktuella samhällsfrågor som rör fysik.
Undervisningen i biologi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Natur och samhälle
• Människans påverkan på naturen lokalt och globalt.