Vi vill använda spårningskakor för att förbättra din upplevelse.

Din data

Du har säkert hört uttrycket att du ”lämnar digitala spår ” efter dig överallt. Men vilka digitala fotspår lämnar du? Behöver du ens bry dig? Det ska vi undersöka i den här filmen! Vi lär oss begrepp som data, algoritmer och kakor. Vi undersöker även vad GDPR är för något samt varför det är bra att veta hur och varför din data samlas in.

En film för högstadieelever när de läser ämnet teknik och lär sig om möjligheter, risker och säkerhet vid insamling av data och internetanvändning.
Till filmen finns en handledning med bland annat diskussionsfrågor, fördjupningsuppgifter samt ett interaktivt quiz!
https://create.kahoot.it/share/din-data/bd8915c6-f5c7-41d0-b20a-5203ab727d7e

Kapitel:
Inledning (00:00–01:50)
Data, algoritmer och kakor (01:51–04:50)
Vad är GDPR? (04:51–06:54)
Behöver jag bry mig om min personliga data? (06:55–11:56)
Sammanfattning (11:57–Slut)


“Jag tyckte att den var bra för att den fick mig att tänka om.”
– Elev, åk 8

“Jag tyckte att filmen var bra eftersom den var tydlig och man förstod på ett enkelt sätt.”
– Elev, åk 8

“Trodde den skulle vara långtråkig men jag tyckte att den var spännande.”
– Elev, åk 8

“Filmen var skrämmande men intressant. Jag lärde mig mycket!”
– Elev, åk 8

“De förklarade vad alla begrepp betydde. Filmen var helt enkelt intressant att titta på.”
– Elev, åk 8


Artikelnummer
KMEDIA1829
200,00 kr

Vi lär oss begrepp som data, algoritmer och kakor. Vad är GDPR är för något? Behöver du ens bry dig om ifall din personliga data samlas in? Det ska vi undersöka!

Undervisningen i teknik ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9

Teknik, människa, samhälle och miljö
• Internet och andra globala tekniska system. Systemens fördelar, risker och begränsningar.
• Säkerhet vid teknikanvändning, till exempel lagring och skydd av data.

Samhällskunskap, ur ämnets syfte (hela grundskolan)
Genom undervisningen i ämnet samhällskunskap ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
• Söka information om samhället från medier, internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet.

Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6

Information och kommunikation
• Hur man agerar ansvarsfullt vid användning av digitala och andra medier utifrån sociala, etiska och rättsliga aspekter.

Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9

Information och kommunikation
Möjligheter och risker förknippade med internet och digital kommunikation samt hur man agerar ansvarsfullt vid användning av digitala och andra medier utifrån sociala, etiska och rättsliga aspekter.

Skriv din egen recension
Endast registrerade användare kan skriva recensioner. Logga in