Teknikhistoria: Kommunikation och media − radio, television, internet
Teknikhistorien är fylld av uppfinningar som har inneburit stora revolutionerande framsteg i mänsklighetens historia. I den här filmen ska vi lära oss om radion, televisionen och internet. Vi går igenom bakgrunden till och uppkomsten av dessa uppfinningar och får veta vilka människor som stod bakom teknikutvecklingen.
Hur går en radiosändning till? Varför blev det rusning efter tv-apparater i Sverige år 1958? Och vem skickade det första mejlet? Det och mycket mer ska vi ta reda på i den här filmen.
Det här är en film för elever i högstadiet och gymnasiet när de läser om teknikutveckling i ämnet teknik.
Till filmen finns en handledning med bland annat diskussionsfrågor, fördjupningsuppgifter samt ett quiz!
Kapitel:
Inledning (00:00–00:48)
Radion (00:49–05:59)
Televisionen (06:00–09:23)
Internet (09:24–14:50)
Sammanfattning (14:51–Slut)
“Filmen om radio, TV och internet ger en kort men samtidigt tillräckligt omfattande bild av teknikområdet. Oavsett om eleven läser teknikhistoria eller om man vill gå igenom denna omfattande informationsrevolution i ett annat ämne som till exempel samhällskunskap så ger filmen den bakgrund som eleverna behöver för att kunna fördjupa sig i ämnet.”
– Tekniklärare, högstadiet
Undervisningen i teknik ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Teknik, människa, samhälle och miljö
- Hur tekniken möjliggjort vetenskapliga upptäckter och hur vetenskapen har möjliggjort tekniska innovationer.
Tekniska lösningar
- Hur komponenter och delsystem benämns och samverkar inom tekniska system, till exempel informations- och kommunikationsteknik och transportsystem.
Teknik (ur ämnets syfte)
Undervisningen i ämnet teknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om hur teknik har utvecklats och utvecklas i samspel med det omgivande samhället samt kunskaper om befintlig teknik och aktuell teknikutveckling.