Big Data – våra digitala spår
Big Data definieras som realtidsinsamling, analys och visualisering av stora mängder information. I en nära framtid kommer varje objekt på planeten generera data. Ditt hem, din bil – till och med din kropp.
Nästan allt vi gör idag lämnar digitala spår. Spår som kommer finnas kvar långt efter att vi är borta. Vi exponeras för lika mycket information under en dag som en människa fick under en hel livstid under 1400-talet. Flera saker kan vara bra med analys av Big Data, t.ex. att få reda på utbrott av influensa, förutse och påverka barnadödlighet vid infektioner, eller som underlag vid katastrofinsatser.
Men vi måste vara försiktiga. För i detta hav av data, finns en skrämmande komplett bild av oss. Var vi bor, var vi rör oss, vad vi köper, vad vi säger. Allt lagras. För alltid. Det här är historien om en revolution som sveper nästan osynligt genom våra liv. Vilka fördelar och risker finns egentligen med att all denna data samlas in? Och hur används den?
Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
• Möjligheter och risker förknippade med Internet och kommunikation via elektroniska medier.
• reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar,
• analysera och kritiskt granska lokala, nationella och globala samhällsfrågor ur olika perspektiv,
Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i gymnasiet
• Massmediers och informationsteknikens roll i samhället. Deras möjligheter att påverka människor och samhällsutvecklingen samt de möjligheter de ger människor att påverka. Mediers innehåll och nyhetsvärdering