Vi lär oss om: Skog
I den här filmen ska vi lära oss om skog, som är en av jordens största naturtyper. Vi börjar med att gå igenom vad skog egentligen är, för det består av mycket mer än bara träd!
Skogen är en mycket viktig resurs för oss på flera sätt, framförallt för klimatet men även ekonomiskt. Skogen tar hand om en del av den koldioxid som vi släpper ut när vi förbränner fossila bränslen. Vi lär oss om de skikt som skogen är uppbyggd av. Dessutom tittar vi närmare på några av de skogstyper som finns samt vilka växter och djur vi hittar där. Varför ändrar löven färg på hösten? Det får vi också reda på.
Det här är en film för mellan- och högstadieelever när de läser om ”livsmiljöer” i ämnet geografi, samt ”natur och samhälle” i ämnet biologi.
Kapitel:
Inledning 00:00–01:00
Vad är skog? 01:01–03:18
Varför är skogen viktig? 03:19–05:19
Barrskogen 05:20–07:03
Lövskogen 07:04–09:05
Regnskogen 09:06–12:19
Sammanfattning 12:20–SLUT
"Det är en viktig film. Man borde se den så att man inte köper nya saker hela tiden. Vi behöver också spara på skogen."
– Elev, 12 år
Filmen tangerar det globala målet för hållbar utveckling nr 15.
Undervisningen i biologi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Natur och samhälle
• Människans beroende av och påverkan på naturen och vad detta innebär för en hållbar utveckling. Ekosystemtjänster, till exempel nedbrytning, pollinering och rening av vatten och luft.
• Djurs, växters och andra organismers liv. Fotosyntes, förbränning och ekologiska samband och vilken betydelse kunskaper om detta har, till exempel för jordbruk och fiske.
• Ekosystem i närmiljön, samband mellan olika organismer och namn på vanligt förekommande arter. Samband mellan organismer och den icke levande miljön.
• Naturen som resurs för rekreation och upplevelser och vilket ansvar vi har när vi nyttjar den.
Undervisningen i biologi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Natur och samhälle
• Människans påverkan på naturen lokalt och globalt. Möjligheter att som konsument och samhällsmedborgare bidra till en hållbar utveckling.
• Lokala ekosystem och hur de kan undersökas utifrån ekologiska frågeställningar. Sambanden mellan populationer och tillgängliga resurser i ekosystem. De lokala ekosystemen i jämförelse med regionala eller globala ekosystem.
Undervisningen i geografi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Livsmiljöer
• Jordytan och på vilka sätt den formas och förändras av människans markutnyttjande och naturens egna processer, till exempel plattektonik och erosion. Vilka konsekvenser detta får för människor och natur.
• Jordens naturresurser, till exempel vatten, odlingsmark, skogar och fossila bränslen. Var på jorden olika resurser finns och vad de används till. Vattnets betydelse, dess fördelning och kretslopp.
Undervisningen i geografi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Livsmiljöer
• Jordens klimat- och vegetationszoner samt på vilka sätt klimatet påverkar människors levnadsvillkor.
• Klimatförändringar, olika förklaringar till dessa och vilka konsekvenser förändringarna kan få för människan, samhället och miljön i olika delar av världen.
Geografins metoder, begrepp och arbetssätt
• Namn och läge på världsdelarnas viktigare länder, vatten, öar, berg, öknar, regioner och orter.
Miljö, människor och hållbarhetsfrågor
• Sårbara platser och naturgivna risker och hot, till exempel översvämningar, torka och jordbävningar, och vilka konsekvenser det får för natur- och kulturlandskapet.