Det här är mitt land: Turkiet

Serien Det här är mitt land låter barn upptäcka länder över hela världen genom livfulla berättelser från unga lokala guider i åldern 8-13 år. Vi får lära oss om särdragen på varje plats samt får insikt i olika symboler för landet; flaggan, språket, valutan, klimatet, geografin, historia och livsstil. Det här är mitt land ger barnen möjligheter att upptäcka samt känna igen länder och därmed öka förståelse för världen runt omkring oss.

Serkan är tolv år gammal och bor i Istanbul. Vi får följa med Serkan och hans bror, när de tar reda på mer om Turkiet. Så det bär av till arkeologiska museet där de kan studera Turkiets historia och sedan till marknaden för att beundra turkiskt hantverk. Vi får se kyrkan Hagia Sofia, och uppleva en liten vilopaus på ett hamam, ett slags badhus. Under vårt besök i Istanbul infaller en viktig muslimsk högtid och Serkan följer sedvänjan att knacka dörr hos sina grannar för att samla in godis och pengar. För pengarna han fått köper sig Serkan en lyckoamulett. Nu kommer det säkert att gå bra på redovisningen imorgon!

I serien Det här är mitt land ingår ett flertal program.

Artikelnummer
KMEDIA1244
200,00 kr

Serkan är tolv år gammal och bor i Istanbul. Vi får följa med Serkan och hans bror, när de tar reda på mer om Turkiet! Vi besöker bl.a. ett arkeologiskt museum, kyrkan Hagia Sofia samt en marknad.

Undervisningen i Engelska ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1–3

Lyssna och läsa – reception
• Tydligt talad engelska och texter från olika medier.

Undervisningen i Engelska ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6

Lyssna och läsa – reception
• Tydligt talad engelska och texter från olika medier.
• Olika former av samtal, dialoger och intervjuer.
• Filmer och dramatiserade berättelser för barn och unga.

Undervisningen i Engelska ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9

Lyssna och läsa – reception
• Talad engelska och texter från olika medier.
• Talad engelska med viss regional och social färgning.
• Muntliga och skriftliga instruktioner och beskrivningar.
• Olika former av samtal, dialoger, intervjuer och muntliga framställningar.

Undervisningen i de samhällsorienterande ämnena ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1–3

Att leva i världen
• Jordgloben. Kontinenternas och världshavens lägen på jordgloben. Namn och läge på världsdelarna samt på länder och platser som är betydelsefulla för eleven.

Genom undervisningen i ämnet Geografi ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:

• utforska och analysera samspel mellan människa, samhälle och natur i olika delar av världen,

Undervisningen i Geografi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9

Geografins metoder, begrepp och arbetssätt
• Namn och läge på världsdelarnas viktigare länder, vatten, öar, berg, öknar, regioner och orter.

Genom undervisningen i ämnet Samhällskunskap ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:

• reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar,
• reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser.

Undervisningen i Samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6

Individer och gemenskaper
• Familjen och olika samlevnadsformer. Sexualitet, könsroller och jämställdhet.

Undervisningen i Samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9

Individer och gemenskaper
• Ungdomars identiteter, livsstilar och välbefinnande och hur detta påverkas, till exempel av socioekonomisk bakgrund, kön och sexuell läggning.