Det här är mitt land: Kenya

Caroline är 10 år och bor i Kenyas huvudstad Nairobi. Hon tänker göra en bok med teckningar till den amerikan som ska gifta sig med hennes moster för att visa honom saker och ting om Kenya. Hon tar en tur i staden och upptäcker de olika folkslagen och hennes hemlands folkmusik. Hennes pappa tar med henne på safari för att se de vilda elefanterna vid Kilimanjaros fot. Hon lär sig en mycket speciell dans av en grupp massajkrigare. Caroline är brudtärna vid mosterns bröllop, och när den stora dagen är inne får hon äntligen lämna över bröllopsgåvan – en bok full av teckningar som beskriver hennes fantastiska äventyr.

Serien Det här är mitt land låter barn upptäcka länder över hela världen genom livfulla berättelser från unga lokala guider i åldern 8-13 år. Vi får lära oss om särdragen på varje plats samt får insikt i olika symboler för landet; flaggan, språket, valutan, klimatet, geografin, historia och livsstil. Det här är mitt land ger barnen möjligheter att upptäcka samt känna igen länder och därmed öka förståelse för världen runt omkring oss.

I serien Det här är mitt land ingår ett flertal program.

Artikelnummer
KMEDIA1131
200,00 kr

Caroline är 10 år och bor i Kenyas huvudstad Nairobi. Vi får följa henne när hon besöker museer, massajkrigare, marknader och åker på safari.

Undervisningen i Engelska ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1–3

Lyssna och läsa – reception
• Tydligt talad engelska och texter från olika medier.

Undervisningen i Engelska ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6

Lyssna och läsa – reception
• Tydligt talad engelska och texter från olika medier.
• Olika former av samtal, dialoger och intervjuer.
• Filmer och dramatiserade berättelser för barn och unga.

Undervisningen i Engelska ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9

Lyssna och läsa – reception
• Talad engelska och texter från olika medier.
• Talad engelska med viss regional och social färgning.
• Muntliga och skriftliga instruktioner och beskrivningar.
• Olika former av samtal, dialoger, intervjuer och muntliga framställningar.

Undervisningen i de samhällsorienterande ämnena ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1–3

Att leva i världen
• Jordgloben. Kontinenternas och världshavens lägen på jordgloben. Namn och läge på världsdelarna samt på länder och platser som är betydelsefulla för eleven.

Genom undervisningen i ämnet Geografi ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:

• utforska och analysera samspel mellan människa, samhälle och natur i olika delar av världen,

Undervisningen i Geografi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9

Geografins metoder, begrepp och arbetssätt
• Namn och läge på världsdelarnas viktigare länder, vatten, öar, berg, öknar, regioner och orter.

Genom undervisningen i ämnet Samhällskunskap ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:

• reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar,
• reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser.

Undervisningen i Samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6

Individer och gemenskaper
• Familjen och olika samlevnadsformer. Sexualitet, könsroller och jämställdhet.

Undervisningen i Samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9

Individer och gemenskaper
• Ungdomars identiteter, livsstilar och välbefinnande och hur detta påverkas, till exempel av socioekonomisk bakgrund, kön och sexuell läggning.