Det här är mitt land: Peru
Viviana är 11 år och bor i Perus huvudstad Lima. Viviana är ständigt i farten. Vi ska besöka hennes danskurs, där vi får se tre danser från tre olika regioner av landet. Vi får se vaktombytet inifrån presidentpalatsets gård. Vi får åka och fiska och får se hur man gör ceviche, en rätt gjord på rå fisk. Viviana och hennes mamma besöker Limas zoo, där vi får se alpackor, lamor, vikunjor och andra djur som är typiska för Peru. Viviana avslutar besöket på zoo med en båttur.
Serien Det här är mitt land låter barn upptäcka länder över hela världen genom livfulla berättelser från unga lokala guider i åldern 8-13 år. Vi får lära oss om särdragen på varje plats samt får insikt i olika symboler för landet; flaggan, språket, valutan, klimatet, geografin, historia och livsstil. Det här är mitt land ger barnen möjligheter att upptäcka samt känna igen länder och därmed öka förståelse för världen runt omkring oss.
I serien Det här är mitt land ingår ett flertal program.
Undervisningen i Engelska ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1–3
Lyssna och läsa – reception
• Tydligt talad engelska och texter från olika medier.
Undervisningen i Engelska ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Lyssna och läsa – reception
• Tydligt talad engelska och texter från olika medier.
• Olika former av samtal, dialoger och intervjuer.
• Filmer och dramatiserade berättelser för barn och unga.
Undervisningen i Engelska ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Lyssna och läsa – reception
• Talad engelska och texter från olika medier.
• Talad engelska med viss regional och social färgning.
• Muntliga och skriftliga instruktioner och beskrivningar.
• Olika former av samtal, dialoger, intervjuer och muntliga framställningar.
Undervisningen i de samhällsorienterande ämnena ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1–3
Att leva i världen
• Jordgloben. Kontinenternas och världshavens lägen på jordgloben. Namn och läge på världsdelarna samt på länder och platser som är betydelsefulla för eleven.
Genom undervisningen i ämnet Geografi ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
• utforska och analysera samspel mellan människa, samhälle och natur i olika delar av världen,
Undervisningen i Geografi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Geografins metoder, begrepp och arbetssätt
• Namn och läge på världsdelarnas viktigare länder, vatten, öar, berg, öknar, regioner och orter.
Genom undervisningen i ämnet Samhällskunskap ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
• reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar,
• reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser.
Undervisningen i Samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Individer och gemenskaper
• Familjen och olika samlevnadsformer. Sexualitet, könsroller och jämställdhet.
Undervisningen i Samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Individer och gemenskaper
• Ungdomars identiteter, livsstilar och välbefinnande och hur detta påverkas, till exempel av socioekonomisk bakgrund, kön och sexuell läggning.