Det här är mitt land: Ryssland
Macha bor i Moskva. Idag har hon geografilektion i skolan. Efter skolan tar Macha en promenad. Hon beundrar landets flagga och duman, det ryska parlamentet. Hon tittar också på monumenten över de personer som grundade Sovjetunionen. Sedan träffar Macha sin mormor. Hon är en riktig guldgruva när det gäller information om Ryssland och landets historia. Under sin promenad från Bolsjojteatern till Röda torget och Vasilijkatedralen har Macha lärt sig väldigt mycket. Efter en danslektion med sin mamma och läxläsning är det dags att gå till sängs!
Tidigt nästa morgon följer Macha med sin mormor till mässan i den ortodoxa kyrkan. Sedan går hon till saluhallen för att köpa några lokala specialiteter. Macha har bråttom hem, för hennes pappa ska ta henne med till farfar som bor ute på landet. På farfaderns datja lär sig Macha att laga sjaslik, ett ryskt fläskspett, och bjuder in sina vänner till middagen!
Serien låter barn upptäcka länder över hela världen genom livfulla berättelser från unga lokala guider i åldern 8-13 år. Vi får lära oss om särdragen på varje plats samt får insikt i olika symboler för landet; flaggan, språket, valutan, klimatet, geografin, historia och livsstil. Det här är mitt land ger barnen möjligheter att upptäcka samt känna igen länder och därmed öka förståelse för världen runt omkring oss.
I serien Det här är mitt land ingår ett flertal program.
Undervisningen i Engelska ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1–3
Lyssna och läsa – reception
• Tydligt talad engelska och texter från olika medier.
Undervisningen i Engelska ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Lyssna och läsa – reception
• Tydligt talad engelska och texter från olika medier.
• Olika former av samtal, dialoger och intervjuer.
• Filmer och dramatiserade berättelser för barn och unga.
Undervisningen i Engelska ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Lyssna och läsa – reception
• Talad engelska och texter från olika medier.
• Talad engelska med viss regional och social färgning.
• Muntliga och skriftliga instruktioner och beskrivningar.
• Olika former av samtal, dialoger, intervjuer och muntliga framställningar.
Undervisningen i de samhällsorienterande ämnena ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1–3
Att leva i världen
• Jordgloben. Kontinenternas och världshavens lägen på jordgloben. Namn och läge på världsdelarna samt på länder och platser som är betydelsefulla för eleven.
Genom undervisningen i ämnet Geografi ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
• utforska och analysera samspel mellan människa, samhälle och natur i olika delar av världen,
Undervisningen i Geografi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Geografins metoder, begrepp och arbetssätt
• Namn och läge på världsdelarnas viktigare länder, vatten, öar, berg, öknar, regioner och orter.
Genom undervisningen i ämnet Samhällskunskap ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
• reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar,
• reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser.
Undervisningen i Samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Individer och gemenskaper
• Familjen och olika samlevnadsformer. Sexualitet, könsroller och jämställdhet.
Undervisningen i Samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Individer och gemenskaper
• Ungdomars identiteter, livsstilar och välbefinnande och hur detta påverkas, till exempel av socioekonomisk bakgrund, kön och sexuell läggning.