Vi vill använda spårningskakor för att förbättra din upplevelse.

Det här är mitt land: Danmark

Mikkel bor i Danmarks huvudstad Köpenhamn. Liksom många danskar tycker han att det bästa transportmedlet är cykeln. Han tycker mycket om att cykla längs kusten och titta på vindkraftverken. På väg hem passerar han landets största kyrka och klättrar högst upp i tornet för att titta på den fantastiska utsikten. Från toppen kan han se hela staden: Från Christiania-området till stadens vaxkabinett.

I kabinettet finns en mängd berömda danskar avporträtterade och dessutom en del påhittade figurer, till exempel några av dem som en av landets mest berömda författare, Hans Christian Andersen, hittade på. Mikkel beslutar sig för att besöka författarens barndomshem. Han tar tåget ända till Odense som ligger på ön Fyn. Andersens hus är en riktig uppenbarelse.

Serien Det här är mitt land låter barn upptäcka länder över hela världen genom livfulla berättelser från unga lokala guider i åldern 8-13 år. Vi får lära oss om särdragen på varje plats samt får insikt i olika symboler för landet; flaggan, språket, valutan, klimatet, geografin, historia och livsstil. Det här är mitt land ger barnen möjligheter att upptäcka samt känna igen länder och därmed öka förståelse för världen runt omkring oss.

I serien Det här är mitt land ingår ett flertal program.

Artikelnummer
KMEDIA1141
200,00 kr

Följ med Mikkel till Köpenhamn och Ströget, till H.C. Andersens barndomshem i Odense och mycket annat!

Undervisningen i Engelska ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1–3

Lyssna och läsa – reception
• Tydligt talad engelska och texter från olika medier.

Undervisningen i Engelska ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6

Lyssna och läsa – reception
• Tydligt talad engelska och texter från olika medier.
• Olika former av samtal, dialoger och intervjuer.
• Filmer och dramatiserade berättelser för barn och unga.

Undervisningen i Engelska ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9

Lyssna och läsa – reception
• Talad engelska och texter från olika medier.
• Talad engelska med viss regional och social färgning.
• Muntliga och skriftliga instruktioner och beskrivningar.
• Olika former av samtal, dialoger, intervjuer och muntliga framställningar.

Undervisningen i de samhällsorienterande ämnena ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1–3

Att leva i världen
• Jordgloben. Kontinenternas och världshavens lägen på jordgloben. Namn och läge på världsdelarna samt på länder och platser som är betydelsefulla för eleven.

Genom undervisningen i ämnet Geografi ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:

• utforska och analysera samspel mellan människa, samhälle och natur i olika delar av världen,

Undervisningen i Geografi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9

Geografins metoder, begrepp och arbetssätt
• Namn och läge på världsdelarnas viktigare länder, vatten, öar, berg, öknar, regioner och orter.

Genom undervisningen i ämnet Samhällskunskap ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:

• reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar,
• reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser.

Undervisningen i Samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6

Individer och gemenskaper
• Familjen och olika samlevnadsformer. Sexualitet, könsroller och jämställdhet.

Undervisningen i Samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9

Individer och gemenskaper
• Ungdomars identiteter, livsstilar och välbefinnande och hur detta påverkas, till exempel av socioekonomisk bakgrund, kön och sexuell läggning.

Skriv din egen recension
Endast registrerade användare kan skriva recensioner. Logga in