Det här är mitt land: Mali
Serien Det här är mitt land låter barn upptäcka länder över hela världen genom livfulla berättelser från unga lokala guider i åldern 8-13 år. Vi får lära oss om särdragen på varje plats samt får insikt i olika symboler för landet; flaggan, språket, valutan, klimatet, geografin, historia och livsstil. Det här är mitt land ger barnen möjligheter att upptäcka samt känna igen länder och därmed öka förståelse för världen runt omkring oss.
Aicha bor i Bamako i Mali. I dag efter skolan besöker hon marknaden och beundrar och berättar om monumenten som landets invånare är mycket stolta över: Afrikatornet, och Självständighetsmonumentet. Monumenten symboliserar unionen mellan de afrikanska nationerna. Dagen därpå besöker vi Aichas kusin som bor i en traditionell by på landsbygden, där Aicha bl.a. får se Bambara-kungens grav. Hans språk har blivit det mest använda språket i västra Afrika. Aicha är mycket nöjd med sitt besök och kommer att minnas sin resa i Bambara-kungens värld mycket länge!
Undervisningen i Engelska ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1–3
Lyssna och läsa – reception
• Tydligt talad engelska och texter från olika medier.
Undervisningen i Engelska ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Lyssna och läsa – reception
• Tydligt talad engelska och texter från olika medier.
• Olika former av samtal, dialoger och intervjuer.
• Filmer och dramatiserade berättelser för barn och unga.
Undervisningen i Engelska ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Lyssna och läsa – reception
• Talad engelska och texter från olika medier.
• Talad engelska med viss regional och social färgning.
• Muntliga och skriftliga instruktioner och beskrivningar.
• Olika former av samtal, dialoger, intervjuer och muntliga framställningar.
Undervisningen i de samhällsorienterande ämnena ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1–3
Att leva i världen
• Jordgloben. Kontinenternas och världshavens lägen på jordgloben. Namn och läge på världsdelarna samt på länder och platser som är betydelsefulla för eleven.
Genom undervisningen i ämnet Geografi ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
• utforska och analysera samspel mellan människa, samhälle och natur i olika delar av världen,
Undervisningen i Geografi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Geografins metoder, begrepp och arbetssätt
• Namn och läge på världsdelarnas viktigare länder, vatten, öar, berg, öknar, regioner och orter.
Genom undervisningen i ämnet Samhällskunskap ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
• reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar,
• reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser.
Undervisningen i Samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Individer och gemenskaper
• Familjen och olika samlevnadsformer. Sexualitet, könsroller och jämställdhet.
Undervisningen i Samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Individer och gemenskaper
• Ungdomars identiteter, livsstilar och välbefinnande och hur detta påverkas, till exempel av socioekonomisk bakgrund, kön och sexuell läggning.