Vi vill använda spårningskakor för att förbättra din upplevelse.

Tång – en framtida klimathjälte?

Visste du att det går att göra engångsprodukter och kläder av tång? Och att det vore bättre för klimatet om vi använde mer tång, än sådant som odlas på land? Vi träffar bland andra marinbiologen och forskaren Fredrik Gröndahl som visar och berättar om svensk tång och hur tång odlas i Sverige. Kanske kan tången bli en del av lösningen till några av våra största problem på jorden: att rena haven, få maten att räcka och minska klimatpåverkan.

Det här är en film för elever i senare delen av mellanstadiet och högstadiet när de läser om t.ex. hållbar utveckling och miljö i biologi och kemi samt hem- och konsumentkunskap.

Till filmen finns en handledning med bland annat diskussionsfrågor, fördjupningsuppgifter samt ett quiz!

https://create.kahoot.it/share/tang-en-framtida-klimathjalte-1887km/a8683e73-355f-44ac-a64c-8e1bdc1ff9f8

Kapitel:
Inledning (00:00–01:07)
Äta tång (01:08–04:23)
Odla tång (04:24–07:24)
Produkter (07:25–09:23)
Tången och klimatet (09:24–12:21)
Sammanfattning (12:22 – Slut)

Citat:
“Intressant ämne och tar upp flera olika perspektiv på hur en utökad tångodling och användning kan bidra till ett bättre klimat. Filmen hade ett pedagogiskt upplägg. Det bästa var att filmen tog upp många olika lösningar och produkter som kan hjälpa oss in i framtiden. Även att det är en film som skulle kunna plockas in vid olika tillfällen i undervisningen.”
– NO-lärare, högstadiet

Artikelnummer
KMEDIA1887
200,00 kr

Tång kan bli till engångsprodukter, kläder, användas i mat och mycket mer. Hur odlas tång i Sverige? Vad är det som gör tången mer klimatvänlig än sådant som odlas på land? Det ska vi få veta.

Undervisningen i hem- och konsumentkunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4−6

Levnadsvanor
Resurshushållning av livsmedel och andra förbrukningsvaror i hemmet. Återvinning i hemmet och i närområdet och hur den fungerar.

Undervisningen i biologi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4−6
Natur och miljö
- Människans beroende av och påverkan på naturen med koppling till naturbruk, hållbar utveckling och ekosystemtjänster. Naturen som resurs och vårt ansvar när vi nyttjar den.

Undervisningen i hem- och konsumentkunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7−9
Levnadsvanor
Resurshushållning. Ställningstaganden vid val och användning av livsmedel och andra varor. Hur produktion, transport och återvinning av livsmedel och andra varor påverkar människors hälsa, ekonomi och miljö.

Undervisningen i biologi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7−9
Natur och miljö
Människans påverkan på naturen lokalt och globalt samt hur man på individ- och samhällsnivå kan främja hållbar utveckling. Betydelsen av biologisk mångfald och ekosystemtjänster.

Undervisningen i kemi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7−9
Kemin i naturen, i samhället och i människokroppen
- Några kemiska processer i mark, luft och vatten samt deras koppling till frågor om miljö och hälsa, till exempel växthuseffekten, vattenrening och spridning av miljögifter.

Skriv din egen recension
Endast registrerade användare kan skriva recensioner. Logga in