
Religionskritik genom tiderna
I den här filmen ska vi lära oss om olika berömda religionskritiker under historien, och deras syn på religion och Gud. Vi börjar med filosofer i antikens Grekland som började ställa kritiska frågor om dåtidens gudar. Till exempel: hur kan det finnas en Gud om det samtidigt finns ondska och lidande? Vi kommer sedan in i den moderna tidens religionskritik – bland annat undersöker vi vad Karl Marx, Friedrich Nietzsche och Sigmund Freud hade för tankar kring religion och Gud. Filmen avslutas med dagens främsta religionskritiker: Richard Dawkins och Daniel Dennet. Under filmens gång lär vi oss bland annat om begrepp som antropomorfism, nihilism och kreationism.
En film för elever i högstadiet och gymnasiet när de lär sig om religion och samhälle samt andra livsåskådningar i ämnet religionskunskap. Samt för elever i gymnasiet när de läser om psykologins historia.
Till filmen finns en handledning med bland annat diskussionsfrågor, fördjupningsuppgifter samt ett interaktivt quiz!
https://create.kahoot.it/share/religionskritik-genom-tiderna/2d9b8efd-8244-4bb2-a265-89cfd1eab68c
Kapitel:
Inledning (00:00–01:26)
Antikens religionskritiker (01:27–04:15)
Den moderna tidens religionskritik (04:16–11:32)
Samtida religionskritik (11:33– slut)
Religionskunskap, ur ämnets syfte (hela grundskolan)
Genom undervisningen i ämnet religionskunskap ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
analysera hur religioner påverkar och påverkas av förhållanden och skeenden i samhället.
Undervisningen i religionskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Religioner och andra livsåskådningar
• Sekulära livsåskådningar, till exempel humanism. Religion och samhälle Sambandet mellan samhälle och religion i olika tider och på olika platser.
Etik
• Etiska frågor samt människosynen i några religioner och andra livsåskådningar.