
Manipulativa Sekter
Människor har alltid varit sökare – vi har sökt lycka, harmoni och andligt djup. Att bli utnyttjad och försöka komma ur en manipulativ sekt är för många mycket svårt. Men vad är en manipulativ sekt, vilka risker finns med sekter och hur arbetar de för att rekrytera medlemmar i Sverige?
I filmen får vi träffa några som har varit med i olika manipulativa sekter och som berättar vad det innebär för dem, hur de gick med, vilka problem det innebar och vilka problem de hade med att lämna de manipulativa sekterna. Faktakunniga som prästen och författaren Karl-Erik Nylund, professorn i kriminologi Jerzy Sarnecki, anhörighetsföreningar och tidigare medlemmar förklarar vad man ska tänka på vad gäller manipulativa sekter, hur man blir rekryterad och manipulerad samt var man kan få hjälp.
Genom undervisningen i ämnet religionskunskap ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
• analysera hur religioner påverkar och påverkas av förhållanden och skeenden i samhället,
• reflektera över livsfrågor och sin egen och andras identitet.
Undervisningen i religionskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Religioner och andra livsåskådningar
• Sekulära livsåskådningar, till exempel humanism.
Identitet och livsfrågor
• Hur olika livsfrågor, till exempel meningen med livet, relationer, kärlek och sexualitet, skildras i populärkulturen.
• Hur religioner och andra livsåskådningar kan forma människors identiteter och livsstilar.
Undervisningen i ämnet religionskunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
1. Förmåga att analysera religioner och livsåskådningar utifrån olika tolkningar
och perspektiv.
2. Kunskaper om människors identitet i relation till religioner och livsåskådningar.