Empati – varför är det viktigt?
Vad är empati egentligen och varför är det ett viktigt verktyg för oss människor? Vi träffar Henrik Bohlin som är professor i idéhistoria och som berättar om teoretiska och praktiska perspektiv kring empati. Vi får också möta olika människor som har nytta av empati i sitt yrke; en polis, en lärare och en läkare. Hur påverkar sociala medier vår empati? Vad är skillnaden mellan empati, sympati och medkänsla? Det ska vi undersöka!
En film för elever i senare delen av mellanstadiet samt högstadiet när de läser om etik och livsfrågor i ämnet religionskunskap.
Till filmen finns en handledning med bland annat diskussionsfrågor, fördjupningsuppgifter samt ett interaktivt quiz!
https://create.kahoot.it/share/empati-varfor-ar-det-viktigt/ef9f976a-a8e0-48b2-aed8-49997bb4829d
Kapitel:
Vad betyder empati? (00:49–03:55)
Att känna empati när det är som svårast (03:56–07:14)
Empati på jobbet (07:15–10:24)
Empati i ett digitalt samhälle (10:25–12:03)
Sammanfattning (12:04–Slut)
“Jag lärde mig skillnaden mellan medkänsla, sympati och empati och hur viktigt det är med empati för att ett samhälle ska fungera.”
– Elev, åk 8
”Innehöll många olika synpunkter kring ämnet, vilket höll ens uppmärksamhet bra. Intervjuerna kändes naturliga.”
– Elev, Gymnasiet
“Den utbildade mannen i idéhistoria berättade tydligt med fakta, vilket är viktigt för mig med grundläggande argument så man kan lita på att källan är sann, man kände att han kunde sin sak.”
– Elev, åk 8
“Jag skulle rekommendera filmen för några av mina kompisar, eller min lärare så han kan visa den för min klass. Jag vill att alla ska förstå tyngden i empati.”
– Elev, åk 8
Undervisningen i religionskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Etik
• Några etiska begrepp, till exempel rätt och orätt, jämlikhet och solidaritet.
Undervisningen i religionskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Etik
• Vardagliga moraliska dilemman. Analys och argumentation utifrån etiska modeller, till exempel konsekvens- och pliktetik.
Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Information och kommunikation
• Möjligheter och risker förknippade med internet och digital kommunikation samt hur man agerar ansvarsfullt vid användning av digitala och andra medier utifrån sociala, etiska och rättsliga aspekter.