Funkar du så funkar jag – synliga & osynliga funktionsnedsättningar
Hur är det att som ung person leva med en funktionsnedsättning? Kan en diagnos vara en tillgång istället för ett hinder? Vad är skillnaden mellan att ha en synlig eller en osynlig funktionsnedsättning?
I den här filmen lär vi känna Natalie och Anton. Natalie vill bli journalist, hon har redan en framgångsrik blogg där hon skriver om allt från mode och musik till politik och relationer. När hon inte bloggar hänger hon med sina vänner och sin pojkvän, tränar på gym och går på konserter. Anton jobbar med att utveckla spel. Han drömmer om att stå på scen som skådespelare. Att uppfinna saker är även hans grej och han har så mycket idéer att han knappt hinner med att genomföra dem alla.
Båda är precis som alla andra, men ändå inte. Natalie har en fysisk CP-skada och Anton har Aspergers syndrom och ADHD. I den här filmen visar de att många fördomar beror på okunskap och att en funktionsnedsättning inte är en begränsning för att vara den man är.
Skolans värdegrund och uppdrag enligt läroplan
”Skolan ska främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse. Omsorg om den enskildes välbefinnande och utveckling ska prägla verksamheten. Ingen ska i skolan utsättas för diskriminering på grund av kön, etnisk tillhörighet (…) funktionsnedsättning eller för annan kränkande behandling.”
Undervisningen i Samhällskunskap (högstadiet) ska behandla följande innehåll enligt läroplan
• Ungdomars identiteter, livsstilar och välbefinnande och hur detta påverkas, till exempel av socioekonomisk bakgrund, kön och sexuell läggning.