
Som en Zorro
Zorro och Kevin är varandras motsatser men har trots det hittat varandra. Zorro lever ett kaotiskt liv tillsammans med sin mamma Meta och storasyster Zavanna, med total avsaknad av regler och rutiner. Meta är arbetslös och fyller tomheten efter Zorros pappa med alkohol och män och alldeles för ofta serveras det cornflakes till middag. Zorro är avundsjuk på Kevin som i hans ögon verkar ha allt. Vad Zorro inte vet är att Kevins pappa Philip är en aggressiv man som tar ut sin frustration på familjen. Dessutom bär Kevin på en hemlighet som är alldeles för stor för att rymmas i en trettonårig kropp. Utanför hemmets väggar har Kevin och Zorro skapat en värld som bara är deras.
Kortfilmen Som en Zorro lyckas med konststycket att ta upp tunga ämnen som misshandel, alkoholproblem, mobbning och sexuella övergrepp utan att bli spekulativ eller moraliserande. Det finns en värme och ton av hopp, som trots hopplösheten går som en röd tråd genom berättelsen.
”Som en Zorro” vann både novellfilmspriset och publikens pris vid Göteborgs internationella filmfestival 2012.
En filmhandledning finns framtagen av Svenska Filminstitutet.
Centralt innehåll – Biologi Åk 4–6
Kropp och hälsa
• Hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av sömn, kost, motion, sociala relationer och beroendeframkallande medel.
• Människans pubertet, sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar.
Centralt innehåll – Biologi Åk 7–9
Kropp och hälsa
• Hur den fysiska och psykiska hälsan påverkas av sömn, kost, motion, sociala relationer och beroendeframkallande medel.
• Människans sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar.
Eleverna ska i biologi kunna utveckla sin förmåga att:
• använda kunskaper i biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet,
Centralt innehåll – Samhällskunskap Åk 4–6
Individer och gemenskaper
• Familjen och olika samlevnadsformer. Sexualitet, könsroller och jämställdhet.
• Sociala skyddsnät för barn i olika livssituationer, i skolan och i samhället.
Rättigheter och rättsskipning
• De mänskliga rättigheterna, deras innebörd och betydelse, inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen.
Centralt innehåll – Samhällskunskap Åk 7–9
Individer och gemenskaper
• Ungdomars identiteter, livsstilar och välbefinnande och hur detta påverkas, till exempel av socioekonomisk bakgrund, kön och sexuell läggning.
Rättigheter och rättsskipning
• De mänskliga rättigheterna inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen. Deras innebörd och betydelse samt diskrimineringsgrunderna i svensk lag.