Kemins värld, Del 4: Kemiska föreningar

I det här programmet kommer eleverna att se hur kemiska föreningar indelas i grupper så att de ska bli enklare att utforska. Vi undersöker syror och baser, med tonvikt på deras egenskaper och vanliga dagliga användning. Kolföreningar gås igenom.

Färgrika animationer, livfull grafik och filmbilder ur levande livet hjälper till att göra föreningar levande för eleverna. Följande begrepp ingår bland annat: sur, basisk, pH, salt, kol, organisk och kolväten. I serien Kemins värld ingår sju delar.

Artikelnummer
KMEDIA1180
200,00 kr

I det här programmet kommer eleverna att se hur kemiska föreningar indelas i grupper så att de ska bli enklare att utforska.

Undervisningen i Kemi ska behandla följande innehåll enligt läroplan i årskurs 7-9

• Kolatomens egenskaper och funktion som byggsten i alla levande organismer. Kolatomens kretslopp.
• Partikelmodell för att beskriva och förklara fasers egenskaper, fasövergångar och spridningsprocesser för materia i luft, vatten och mark.
• Några kemiska processer i mark, luft och vatten ur miljö-och hälsosynpunkt.

Undervisningen i Fysik ska behandla följande innehåll enligt läroplan i årskurs 7-9

• Historiska och nutida upptäckter inom fysikområdet och hur de har formats av och format världsbilder. Upptäckternas betydelse för teknik, miljö, samhälle och människors levnadsvillkor.
• Partikelmodell för att beskriva och förklara fasers egenskaper och fasövergångar, tryck, volym, densitet och temperatur. Hur partiklarnas rörelser kan förklara materiens spridning i naturen.
• De fysikaliska modellernas och teoriernas användbarhet, begränsningar, giltighet och föränderlighet.

Undervisningen i ämnet naturkunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

1. Förmåga att använda kunskaper om naturvetenskap för att diskutera, göra ställningstaganden och formulera olika handlingsalternativ.
6. Kunskaper om de naturvetenskapliga teoriernas betydelse för samhällens framväxt och för människans världsbild.