Historien om julen
I den här mysiga, animerade julberättelsen får vi lära oss om julens traditioner och hur det kommer sig att många firar jul i Sverige. Vi undersöker hur det såg ut förr när man firade jul i Sverige och varifrån traditionerna kommer. Vi går igenom olika traditioner och begrepp som advent, julklappen, jultomten, julgranen, och julmaten! Vi får reda på vem Sankt Nikolaus var, att man tidigare hade julgranen i en kruka på bordet och att pepparkakor var väldigt lyxiga förr i tiden.
Det här är en film som riktar sig till barn i låg- och mellanstadiet, när de lär sig om högtider och traditioner i ämnen som historia samt hem- och konsumentkunskap.
Till filmen finns en handledning med bland annat diskussionsfrågor, fördjupningsuppgifter samt ett interaktivt quiz!
“Mycket vackra bilder, trevlig, lagom lugn, tydlig röst och bra med sammanfattning!”
– lärare, lågstadiet
I filmen används begrepp som ”vi” när man pratar om hur julen firas. Men alla i klassen firar kanske inte jul. Så innan filmvisningen rekommenderas att i klassen prata lite om vilka som firar jul och inte, och att det inte är konstigt eller fel att inte fira jul, eller att inte få julklappar. Man kan också fira jul på olika sätt och alla som firar jul är inte kristna.
Undervisningen i historia ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1–3
Att leva i världen
• Några högtider, symboler och berättelser inom kristendom, islam och judendom. Några berättelser ur Bibeln och deras innebörd samt några av de vanligaste psalmerna.
Undervisningen i historia ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Hur historia används och historiska begrepp
• Exempel på hur forntiden, medeltiden, 1500-talet, 1600-talet och 1700-talet kan avläsas i våra dagar genom traditioner, namn, språkliga uttryck, byggnader, städer och gränser.
Undervisningen i hem- och konsumentkunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1–6
Miljö och livsstil
• Olika mattraditioner, till exempel vid firande av högtider.
Undervisningen i religionskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1–3
Att leva i världen
• Några högtider, symboler och berättelser inom kristendom, islam och judendom. Några berättelser ur Bibeln och deras innebörd samt några av de vanligaste psalmerna.
Undervisningen i religionskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Religion och samhälle
• Kristendomens betydelse för värderingar och kultur i det svenska samhället förr och nu. Kristna högtider och traditioner med koppling till kyrkoåret, till exempel sånger och psalmer.