Varför firar vi advent?
I december, när det är som allra mörkast, brukar många fira advent. Ordet betyder ankomst.
Utbildningsklippet berättar om vilken roll advent spelar för kyrkoåret och varför vi firar advent. Du får lära dig om de vanligaste traditionerna samt historien bakom adventskalendern, adventsstjärnan och adventsljusstaken.
Till detta utbildningsklipp finns:
- Kahoot! (interaktivt quiz som testar elevernas kunskaper). Vi har i november 2022 skapat en delad Kahoot! som du kan använda så länge länken fungerar.
- Klippkoll (elevhandledning med uppgifter och quiz)
- Klippkoll lärarinfo (facit quiz samt Kahoot!-länk)
- Lärarhandledning
- Eduklips minilektion (en Grej of the Day att använda med utbildningsklippet)
- Undersök högtiden (en mall som eleverna själva kan använda)
- Manus
Undervisningen i religionskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1–3
Att leva i närområdet
- Kristendomens roll i skolan och på hemorten förr i tiden.
- Några högtider, symboler och berättelser inom kristendom, islam och judendom.
Undervisningen i religionskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Religioner och andra livsåskådningar
- Religionens betydelse i människors liv och människors olika sätt att uttrycka sin religiositet.
- Centrala tankegångar med koppling till ritualer, levnadsregler och heliga platser inom kristendom, islam och judendom, till exempel som de uttrycks i berättelser i Bibeln och andra religiösa urkunder.
Religion och samhälle
- Kristendomens betydelse för värderingar och kultur i det svenska samhället förr och nu.
Undervisningen i historia ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Folkökning, ändrade maktförhållanden och emigration, cirka 1800–1900
- Historiebruk kopplat till tidsperioden, till exempel hur historiska händelser och aktörer framställs i böcker och på museer.