
Digital valuta: Från snäckor till bitcoins – en film om pengars historia
”Från snäckor till bitcoins” tar dig med på en resa genom historien och in i framtiden. Med stopp i bland annat Kina, Mesopotamien och hos sjömännen längs Indiska Oceanen får du veta hur det vi idag kallar pengar har sett ut. Tillsammans med en nyfiken berättare tas du med in i nutiden och till den digitala valutans värld. Där får du träffa Rickard Grassman (lektor, Stockholms universitet) som reder ut vad digital valuta är, hur vi använder den och spekulerar hur våra pengar kommer att se ut i framtiden. Du får även möta Totte Löfström (VD Trijo, ett kryptovaluta-företag) som ger en pedagogisk genomgång av vad kryptovaluta är – närmare bestämt bitcoins.
Det här är en film för elever i mellanstadiet men främst högstadiet som lär sig om digitaliseringens betydelse i ämnet samhällskunskap.
Till filmen finns en handledning med bland annat diskussionsfrågor, fördjupningsuppgifter samt ett interaktivt quiz!
“Jag tycker att filmen faktiskt är riktigt bra. Fungerar klockrent som en inledning, repetition eller som en avslutade film när det kommer till valutor och ekonomi.”
– SO-lärare, högstadiet
“Intressant med frågor som sedan svaras på, detta ger en förståelse och eleverna hajjar till och ställer egna frågor.”
– SO-lärare, högstadiet
“Filmen är bra! Fungerar som en bra sammanfattning för ekonomi samt samhällsekonomin, vilket vi läst nyligen.”
– elev, åk 8
Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Samhällsresurser och fördelning
• Digitaliseringens betydelse för individen, till exempel ökade möjligheter till kommunikation och elektronisk handel.
Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Samhällsresurser och fördelning
• Digitaliseringens betydelse för samhällsutveckling inom olika områden, till exempel påverkan på arbetsmarknad och infrastruktur samt förändrade attityder och värderingar.