
Varför firar vi nyår?
En gång om året firar vi att det blir ett nytt år! Det är vi inte ensamma om. I alla tider har människor haft ett behov av ceremonier och firanden när vi gått in i en ny tid.
I det här utbildningsklippet undersöker vi vilken betydelse nyår har, historien bakom nyårsfirandet samt visar några exempel på nyårsfiranden.
Till detta utbildningsklipp finns:
- Kahoot! (interaktivt quiz som testar elevernas kunskaper). Vi har i december 2024 skapat en delad Kahoot! som du kan använda så länge länken fungerar.
- Klippkoll (elevhandledning med uppgifter och quiz)
- Klippkoll lärarinfo (facit quiz samt Kahoot!-länk)
- Undersök högtiden (elevmall som eleverna själva kan använda)
- Lärarhandledning
- Manus
Undervisningen i de samhällsorienterande ämnena ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1–3
Att leva tillsammans
- Skildringar av människors levnadsvillkor förr i tiden, till exempel i barnlitteratur, sånger och filmer.
Att leva i närområdet
- Kristendomens roll i skolan och på hemorten förr i tiden.
Att leva i världen
- Några högtider, symboler och berättelser inom kristendom, islam och judendom.
- Aktuella samhällsfrågor och olika perspektiv på dessa.
Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Granskning av samhällsfrågor
- Aktuella samhällsfrågor och olika perspektiv på dessa.