Varför firar vi fettisdagen?
Semlan har en lång historia. Under trehundra år har den gått under olika namn, som till exempel hetvägg, fastlagsbulle och fettisdagsbulle. Så varför firar vi fortfarande fettisdagen, som från början hörde ihop med den kristna fastan före påsk?
I det här utbildningsklippet berättar vi bland annat om semlans historia, fastans betydelse, hur man gör en semla och hur den förändrats över tid. Du får även veta historien om varför semlan kallas för ”kungamördare”.
Till detta utbildningsklipp finns:
- Kahoot! (interaktivt quiz som testar elevernas kunskaper) Vi har i december 2023 skapat en delad Kahoot! som du kan använda så länge länken fungerar.
- Klippkoll (elevhandledning med uppgifter och quiz)
- Klippkoll lärarinfo (facit quiz samt Kahoot!-länk)
- Undersök högtiden (en mall som eleverna själva kan använda)
- Eduklips minilektion (en Grej of the Day att använda med utbildningsklippet)
- Lärarhandledning
- Manus
Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Granskning av samhällsfrågor
- Aktuella samhällsfrågor och olika perspektiv på dessa.
Undervisningen i historia ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Maktförhållanden och levnadsvillkor i Norden, cirka 1500–1800
- Historiebruk kopplat till tidsperioden, till exempel i gatunamn, minnesmärken och reklam.
Undervisningen i hem- och konsumentkunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1–6
Levnadsvanor
- Olika mattraditioner.
Undervisningen i hem- och konsumentkunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Mat och matlagning
- Matlagning för olika behov och sammanhang.
Levnadsvanor
- Olika mattraditioner.