
Varför firar vi alla hjärtans dag?
I Sverige kallas den 14 februari "alla hjärtans dag" medan den på engelska kallas "Valentine's Day" (Valentindagen). Men hur hänger det ihop? Det finns många spännande berättelser om den här dagen, och de går ända tillbaka till antiken...
I utbildningsklippet berättar vi om hur och varför man firar dagen. Du får även se några exempel som har med folktro och traditioner att göra.
Till detta utbildningsklipp finns:
- Kahoot! (interaktivt quiz som testar elevernas kunskaper) Vi har i januari 2023 skapat en delad Kahoot! som du kan använda så länge länken fungerar.
- Klippkoll (elevhandledning med uppgifter och quiz)
- Klippkoll lärarinfo (facit quiz samt Kahoot!-länk)
- Lärarhandledning
- Eduklips minilektion (en Grej of the Day att använda med utbildningsklippet)
- Undersök högtiden (en mall som eleverna själva kan använda)
- Manus
Undervisningen i hem- och konsumentkunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1–6
Privatekonomi och konsumtion
- Skillnaden mellan saklig konsumentinformation och annan påverkan på konsumtionsval. Reklam i olika former, även dolda reklambudskap.
Undervisningen i historia och samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1–3
Att leva tillsammans
- Skildringar av människors levnadsvillkor förr i tiden, till exempel i barnlitteratur, sånger och filmer. Minnen berättade av människor som lever nu.
Undervisningen i biologi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Kropp och hälsa
- Människans pubertet, reproduktion, sexualitet och identitet samt frågor om relationer, kärlek och ansvar.
Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Individer och gemenskaper
- Sociala roller och normer i olika sammanhang, till exempel inom familjen och i vänskapsrelationer. Könsroller, jämställdhet och sexualitet.