Vi vill använda spårningskakor för att förbättra din upplevelse.

Varför firar vi mors och fars dag?

Den sista söndagen i maj firar vi mors dag – och den andra söndagen i november firar vi fars dag. Som många svenska traditioner kommer idéerna från USA.

I det här utbildningsklippet lär vi oss om dagarnas ursprung, när de kom till Sverige samt hur de firades förr i tiden och hur de firas idag. Du får även veta hur den kristna högtiden Mothering Sunday firades på 1600-talet och hur det firandet hänger ihop med dagens mors dag.

Till detta utbildningsklipp finns:

  • Kahoot! (interaktivt quiz som testar elevernas kunskaper) Vi har i december 2023 skapat en delad Kahoot! som du kan använda så länge länken fungerar.
  • Klippkoll (elevhandledning med uppgifter och quiz)
  • Klippkoll lärarinfo (facit quiz samt Kahoot!-länk)
  • Undersök högtiden (en mall som eleverna själva kan använda)
  • Lärarhandledning
  • Manus
Artikelnummer
EDU991276
0,00 kr

Utbildningsklippet berättar varför vi firar mors och fars dag.

Undervisningen i hem- och konsumentkunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1–6
Privatekonomi och konsumtion

  • Skillnaden mellan saklig konsumentinformation och annan påverkan på konsumtionsval. Reklam i olika former, även dolda reklambudskap.

Undervisningen i de samhällsorienterande ämnena ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1–3
Att leva tillsammans

  • Skildringar av människors levnadsvillkor förr i tiden, till exempel i barnlitteratur, sånger och filmer. Minnen berättade av människor som lever nu.
  • Samtal om och reflektion över moraliska frågor och livsfrågor med betydelse för eleven, till exempel kamratskap, könsroller och döden.

Att leva i närområdet

  • Kristendomens roll i skolan och på hemorten förr i tiden.

Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Individer och gemenskaper

  • Sociala roller och normer i olika sammanhang, till exempel inom familjen och i vänskapsrelationer. Könsroller, jämställdhet och sexualitet.

Undervisningen i religionskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Religion och samhälle

  • Kristendomens betydelse för värderingar och kultur i det svenska samhället förr och nu.
Skriv din egen recension
Endast registrerade användare kan skriva recensioner. Logga in