Glödlampskonspirationen – om baksidan av strävan efter ständig tillväxt

Den här dokumentären berättar historien om hur de produkter du köper är designade för att gå sönder, så att du ska köpa nya. Det är inte något enskilt fenomen - det är en av hörnstenarna i tillväxtekonomin.

Miljontals gamla datorer skeppas tvärs över klotet för att dumpas istället för att lagas. Vem bestämmer hur länge en skrivare ska fungera? Kan en glödlampa verkligen hålla i hundra år?
Filmen förklarar fenomenet planerat åldrande genom exempel med glödlampor, nylonstrumpor och iPods.

Hur kan vi börja tänka och agera för att skapa ett långsiktigt hållbart samhälle?
Artikelnummer
ETS5041
200,00 kr
Den här dokumentären berättar historien om hur de produkter du köper är designade för att gå sönder, så att du ska köpa nya. Kan en glödlampa hålla i hundra år? Varför funkar inte IPod:en efter 2 år?

Hem- och konsumentkunskap (åk 7-9)
Genom undervisningen i ämnet hem- och konsumentkunskap ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
• värdera val och handlingar i hemmet och som konsument samt utifrån perspektivet hållbar utveckling.

Konsumtion och ekonomi
• Ställningstaganden vid val av varor och tjänster, till exempel vid inköp av kläder, livsmedel och resor utifrån perspektiven ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet.

Miljö och livsstil
• Hur livsmedel och andra varor produceras och transporteras och hur de påverkar miljö och hälsa.
• Hur man kan hushålla med och ta vara på livsmedel och andra förbrukningsvaror i hemmet.

Biologi (åk 7-9)
Natur och samhälle
• Människans påverkan på naturen lokalt och globalt. Möjligheter att som konsument och samhällsmedborgare bidra till en hållbar utveckling.

Samhällskunskap (åk 7-9)
Genom undervisningen i ämnet hem- och konsumentkunskap ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
• analysera och kritiskt granska lokala, nationella och globala samhällsfrågor ur olika perspektiv. 
• uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv.

Naturkunskap (gymnasiet) 
• Kunskaper om olika livsstilars konsekvenser såväl för den egna hälsan som för folkhälsan och miljön.