Född att köpa – kommersialiseringen av vår barndom

”Mamma! Jag vill ha en ny bil!” När reklamen inte biter på de vuxna riktar allt fler annonsörer in sig på barnen. Reklam som direkt riktar sig till barn och ungdomar har blivit en mångmiljardindustri i USA – och fenomenet har spritt sig till Europa. Barnen bestämmer i allt högre grad vilka kapitalvaror som ska köpas in till familjen.
Men hur mår barnen egentligen av all denna fokus på att konsumera? Denna film handlar om hur barn i västvärlden föds in i sin framtida roll – att bli storkonsumenter. Filmen visar hur barn hela tiden matas med budskapet ”du är vad du köper” – redan från unga år. Vi ser hur marknadsförare bl.a. använder sig av avancerade studier av barns beteende, t.ex. tjatande, för att kunna nå deras föräldrars plånböcker.
I filmen möter vi forskare och författare som är rädda för den hårda kommersialiseringen av vår barndom. Hur vill vi att våra barn ska växa upp?

Artikelnummer
ETS5002
200,00 kr

Barn i västvärlden föds in i sin framtida roll att bli storkonsumenter. I filmen möter vi forskare och författare som är oroade över den hårda kommersialiseringen av vår barndom.

Hem- och Konsumentkunskap (Åk 7-9)
Konsumtion och ekonomi
• Reklamens och mediernas påverkan på individers och gruppers konsumtionsvanor.
• Ställningstaganden vid val av varor och tjänster, till exempel vid inköp av kläder, livsmedel och resor utifrån perspektiven ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet.

Naturkunskap (Gymnsiet)
• Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.