Vi vill använda spårningskakor för att förbättra din upplevelse.

Efter floden

Sötvatten är grunden för allt liv som vi känner det. Men det är den mest slösade naturresursen. Vatten måste finnas i alla system för att vår planet ska vara i balans. Med vår förbrukande livsstil förlorar vi allt mer sötvatten, samtidigt som vi förorenar det. Sambandet mellan extremväder, klimatförändringar och obalans i vattnets kretslopp är uppenbart. Vi är inte tillräckligt varsamma med vårt viktigaste livsmedel. Efter floden undersöker problemen i vår nutid och katastrofen som kan bli vår framtid – den är kanske inte så avlägsen som vi vill tro…

Efter floden är den tredje filmen efter Bieffekten och Sista skörden i en serie om livsnödvändiga resurser av Tina-Marie Qwiberg.

  

Globalamalen

Filmen tangerar de globala målen för hållbar utveckling nr 6, 13 och 14.

Artikelnummer
ETS5160
200,00 kr

Sötvatten är grunden för allt liv som vi känner det. Efter floden undersöker problemen i vår nutid och katastrofen som kan bli vår framtid. Den är kanske inte så avlägsen som vi vill tro...

Ur det centrala innehållet – Biologi 7-9

Natur och samhälle
• Människans påverkan på naturen lokalt och globalt. Möjligheter att som konsument och samhällsmedborgare bidra till en hållbar utveckling.
• Ekosystems energiflöde och kretslopp av materia. Fotosyntes, förbränning och andra ekosystemtjänster.
• Biologisk mångfald och vad som gynnar respektive hotar den. Samhällsdiskussioner om biologisk mångfald, till exempel i samband med skogsbruk och jakt.
• Lokala ekosystem och hur de kan undersökas utifrån ekologiska frågeställningar. Sambanden mellan populationer och tillgängliga resurser i ekosystem. De lokala ekosystemen i jämförelse med regionala eller globala ekosystem.
• Aktuella samhällsfrågor som rör biologi.

Eleverna ska ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
• använda kunskaper i biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet.

Ur det centrala innehållet – Geografi 7-9

Livsmiljöer
• Klimatförändringar, olika förklaringar till dessa och vilka konsekvenser förändringarna kan få för människan, samhället och miljön i olika delar av världen.
• Var olika varor och tjänster produceras och konsumeras samt hur varor transporteras. Hur människors försörjning och handelsmönster har förändrats över tid.

Miljö, människor och hållbarhetsfrågor
• Sårbara platser och naturgivna risker och hot, till exempel översvämningar, torka och jordbävningar, och vilka konsekvenser det får för natur- och kulturlandskapet.
• På vilka sätt sårbara platser kan identifieras och hur individer, grupper och samhällen kan förebygga risker.
• Intressekonflikter om naturresurser, till exempel om tillgång till vatten och mark.
• Samband mellan fattigdom, ohälsa och faktorer som befolkningstäthet, klimat och naturresurser.

Eleverna ska ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
• analysera hur naturens egna processer och människors verksamheter formar och förändrar livsmiljöer i olika delar av världen,
• utforska och analysera samspel mellan människa, samhälle och natur i olika delar av världen,
• värdera lösningar på olika miljö- och utvecklingsfrågor utifrån överväganden kring etik och hållbar utveckling.

Ur det centrala innehållet – Hem- och konsumentkunskap 7-9

Konsumtion och ekonomi
• Konsumenters rättigheter och skyldigheter.
• Ställningstaganden vid val av varor och tjänster, till exempel vid inköp av kläder, livsmedel och resor utifrån perspektiven ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet.

Miljö och livsstil
• Hur livsmedel och andra varor produceras och transporteras och hur de påverkar miljö och hälsa.
• Aktuella samhällsfrågor som rör privatekonomi, mat och hälsa.

Eleverna ska ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
• värdera val och handlingar i hemmet och som konsument samt utifrån perspektivet hållbar utveckling.


Ur det centrala innehållet – Naturkunskap Gymnasiet

• Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
• Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
• Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön.

Eleverna ska ges förutsättningar att utveckla:
2. Kunskaper om naturvetenskapens roll i aktuella samhällsfrågor och i förhållande till hållbar utveckling.
3. Kunskaper om olika livsstilars konsekvenser såväl för den egna hälsan som för folkhälsan och miljön.


Skriv din egen recension
Endast registrerade användare kan skriva recensioner. Logga in