
Vardagsvåldet i skolan
Skojbråk, mobbning eller våld? Eller är allt samma sak? I den här filmen träffar vi både elever och skolpersonal som berättar om sina erfarenheter av vardagsvåldet i skolan. Filmen inspirerar eleverna till att diskutera hur vi behandlar varandra i skolmiljön och varför. Tittarna får också se exempel på vilka verktyg som kan fungera för att hantera våldet i skolan.
En film för elever i högstadiet och gymnasiet när de läser om etik och moral i ämnet religionskunskap, men även när de läser om lokala samhällsfrågor i ämnet samhällskunskap.
Till filmen finns en handledning med bland annat diskussionsfrågor, fördjupningsuppgifter samt ett quiz!
https://create.kahoot.it/share/vardagsvaldet-i-skolan-1817km/4148c8b9-9d1b-4cd6-85ba-09c0486eb2b3
Kapitel:
Inledning (00:00–03:13)
Vad menar vi när vi pratar om vardagsvåld i skolan? (03:14–06:18)
Vilka regler gäller i den svenska skolan? (06:19–08:09)
Ett fall av vardagsvåld (08:10–10:15)
Hur kan skolledning och lärare arbeta för att minska våldet? (10:16–12:36)
Vad kan eleverna göra för att minska våldet? (12:37–15:14)
Avslutning (15:15–Slut)
Citat:
“Det är ett superviktigt, relevant och aktuellt ämne som ni tog upp på ett bra sätt!”
– SO-lärare, högstadiet
Religionskunskap (Hela grundskolan, ur ämnets syfte)
Undervisningen i ämnet religionskunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla:
förmåga att resonera om etik, moraliska frågor och livsfrågor utifrån olika perspektiv.
Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Granskning av samhällsfrågor
- Lokala, nationella och globala samhällsfrågor och olika perspektiv på dessa.