Vi vill använda spårningskakor för att förbättra din upplevelse.

Vad ska folk säga

Sextonåriga Nisha bor i Oslo och lever ett dubbelliv. Hemma följer hon strikt familjens pakistanska traditioner, men med sina vänner lever hon ett vanligt norskt tonårsliv. När hennes pappa kommer på henne med att ha en pojkvän, skickas hon till Pakistan – ett land där hon aldrig tidigare varit. Berättelsen är baserad på regissören Iram Haqs egna erfarenheter.

Vinnare av Publikpriset på Göteborg Film Festival 2018.

   

Globalamalen

Filmen tangerar det globala målet för hållbar utveckling nr 5.

Artikelnummer
ETS5143
200,00 kr

Sextonåriga Nisha bor i Oslo och lever ett dubbelliv. Hemma följer hon strikt familjens pakistanska traditioner, men med sina vänner lever hon ett vanligt norskt tonårsliv…

LÄROPLANSMÅL – Lgr11
Ur det centrala innehållet – RELIGIONSKUNSKAP 7-9
• Sambandet mellan samhälle och religion i olika tider och på olika platser.
• Religionernas roll i några aktuella politiska skeenden och konflikter utifrån ett kritiskt förhållningssätt.
• Konflikter och möjligheter i sekulära och pluralistiska samhällen, till exempel i frågor om religionsfrihet, sexualitet och synen på jämställdhet.
• Hur olika livsfrågor, till exempel meningen med livet, relationer, kärlek och sexualitet, skildras i populärkulturen.
• Hur religioner och andra livsåskådningar kan forma människors identiteter och livsstilar.
• Föreställningar om det goda livet och den goda människan kopplat till olika etiska resonemang, t.ex. dygdetik.
• Etiska frågor samt människosynen i några religioner och andra livsåskådningar.
• Etiska begrepp som kan kopplas till frågor om hållbar utveckling, mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar, till exempel frihet och ansvar.

Ur det centrala innehållet – SAMHÄLLSKUNSKAP 7-9
• Ungdomars identiteter, livsstilar och välbefinnande och hur detta påverkas, till exempel av socioekonomisk bakgrund, kön och sexuell läggning.
• Immigration till Sverige förr och nu. Integration och segregation i samhället.
• De mänskliga rättigheterna inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen. Deras innebörd och betydelse samt diskrimineringsgrunderna i svensk lag.
• Hur mänskliga rättigheter kränks i olika delar av världen.

LÄROPLANSMÅL – Lgy11
Ur det centrala innehållet – RELIGIONSKUNSKAP Gymnasiet
• Religion i relation till kön, socioekonomisk bakgrund, etnicitet och sexualitet.
• Individers och gruppers identiteter och hur de kan formas i förhållande till religion och livsåskådning utifrån till exempel skriftliga källor, traditioner och historiska och nutida händelser.
• Analys av argument i etiska frågor med utgångspunkt i kristendomen, övriga världsreligioner, livsåskådningar och elevernas egna ställningstaganden.

Ur det centrala innehållet – SAMHÄLLSKUNSKAP Gymnasiet
• De mänskliga rättigheterna, vilka de är, hur de förhåller sig till stat och individ och hur man kan utkräva sina individuella och kollektiva mänskliga rättigheter.
• Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap och utanförskap.

Skriv din egen recension
Endast registrerade användare kan skriva recensioner. Logga in