
Universums uppbyggnad: Obemannade rymdresor
I den här filmen lär vi oss om hur bland annat rymdteleskop, rymdsonder och rovers hjälper oss att utforska rymden. Vi får till exempel veta var James Webb-teleskopet befinner sig och vad Voyager-projektet är. Hur har vi lyckats utforska Mars utan att skicka dit människor? Och vad innebär det att Voyager-sondernas uppdrag har blivit interstellärt?
Det här är en film för elever i högstadiet och gymnasiet när de läser om förutsättningar att utforska rymden i ämnet fysik samt tekniska innovationer i ämnet teknik.
Till filmen finns en handledning med bland annat diskussionsfrågor, fördjupningsuppgifter samt ett quiz!
Kapitel:
Inledning (00:00–00:43)
Rymdteleskop och rymdsonder (00:44–04:06)
Voyager-projektet (04:07–06:42)
Obemannad utforskning av Mars (06:43–11:33)
Sammanfattning (11:34–Slut)
Citat:
“Väldigt intressant kopplat till hur vi kan utforska rymden. Jag vill använda filmen som en bra sammanfattning/introduktion om hur vi använder obemannade farkoster för att lära oss mer om universum och söka efter liv på andra himlakroppar.”
– NO-lärare, högstadiet
Undervisningen i fysik ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Fysiken i naturen och samhället
- Universums uppkomst, uppbyggnad och utveckling samt förutsättningar för att finna planeter och liv i andra solsystem.
Undervisningen i teknik ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Teknik, människa, samhälle och miljö
- Hur tekniken möjliggjort vetenskapliga upptäckter och hur vetenskapen har möjliggjort tekniska innovationer.
Fysik (ur ämnets syfte)
Undervisningen i ämnet fysik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
1. Kunskaper om fysikens begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder samt förståelse av hur dessa utvecklas.
Teknik (ur ämnets syfte)
Undervisningen i ämnet teknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
6. Kunskaper om hur teknik har utvecklats och utvecklas i samspel med det omgivande samhället samt kunskaper om befintlig teknik och aktuell teknikutveckling.