Universums uppbyggnad: Solsystemet – de yttre planeterna
I den här filmen ska vi undersöka vårt solsystem, och framför allt lära oss mer om de fyra yttre planeterna i solsystemet. Vi börjar med att titta på hur stort solsystemet är och varför Pluto inte längre betecknas som en planet. Sedan tar vi en rundtur och besöker varje yttre planet för att lära oss mer om Jupiter, Saturnus, Uranus och Neptunus. Varför kallas de fyra yttre planeterna för jätteplaneter? Hur långt är ett dygn på Saturnus? Varför kan man likna Uranus vid ett pariserhjul? Det ska vi ta reda på.
Det här är en film för elever i högstadiet och gymnasiet när de läser om universums uppbyggnad i ämnet fysik. Till filmen finns en handledning med bland annat diskussionsfrågor, fördjupningsuppgifter samt ett quiz!
https://create.kahoot.it/share/universums-uppbyggnad-solsystemet-de-yttre-planeterna-1880km/5ae66679-574c-4c39-857c-d3d155e9e6bb
Kapitel:
Inledning (00:00–00:45)
Solsystemet i korthet (00:46–03:02)
Solsystemet – de yttre planeterna (03:03–11:47)
Sammanfattning (11:48–Slut)
“Väldigt bra och pedagogisk, den tar upp intressanta fakta och kan användas som en sammanfattning av vårt solsystem!”
– NO-lärare, högstadiet
Undervisningen i fysik ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Fysiken i naturen och samhället
- Universums uppkomst, uppbyggnad och utveckling samt förutsättningar för att finna planeter och liv i andra solsystem.
Fysik, ur ämnets syfte
Undervisningen i ämnet fysik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
1. Kunskaper om fysikens begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder samt förståelse av hur dessa utvecklas.