Ta hand om ditt skräp

Skräp hör varken hemma på landet eller i staden – och det kan ta väldigt lång tid för sånt vi slänger att försvinna. Slänger du ett päron i naturen är det borta på en månad. Medan annat skräp, som glas, kan bli kvar i upp till en miljon år!

Kan skräp ha kretslopp? Vilket skräp är vanligast och vilket skräp är värst? Vart tar skräp vägen? Hur ska vi egentligen ta hand om vårt skräp? Det undersöker vi i den här filmen!

En film för elever i låg- och mellanstadiet som passar i t.ex. hem- och konsumentkunskap samt i biologin.

Kapitel:
Inledning (00:00–01:15)
Kan skräp ha kretslopp? (01:16–02:34)
Skräp som är förnybara resurser (02:35–04:22)
Skräp som inte är förnybara resurser (04:23–07:05)
Vanligast och värst skräp (07:06–09:16)
Vart tar skräp vägen? (09:17–10:39)
Sammanfattning (10:40–SLUT)


"Tack för att vi fick delta som utvald klass att se denna fina film om hur vi bör ta hand om vår planet. Tycker det var en bra film med mycket kunskap som framställdes på rätt nivå utifrån ålder."
– Lärare, åk 3

"Jag tyckte filmen var mycket bra."
– Lärare, åk F-2

"Filmen får mig att tänka mer."
– Elev, åk 1

"Det bästa med filmen var att på rasten efter sprang eleverna omkring på skolgården och samlade skräp som de stolt visade upp sedan. Det måste väl vara det bästa betyget?"
– Lärare, förberedelseklass åk 3

“Filmen var bra! Jag tycker att det borde finnas en skräpdag!”
– Elev, åk 2


Artikelnummer
SOL7510
200,00 kr

Kan skräp ha kretslopp? Vilket skräp är vanligast och vilket skräp är värst? Vart tar skräp vägen? Det ska vi undersöka i den här filmen, som passar bra för elever i låg- och mellanstadiet.

Hem- och Konsumentkunskap (åk 1–6)

Ur ämnets syfte: Genom undervisningen i ämnet hem- och konsumentkunskap ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
• värdera val och handlingar i hemmet och som konsument samt utifrån perspektivet hållbar utveckling.

Miljö och livsstil
• Några olika miljömärkningar av produkter och deras betydelse.
• Val och användning av varor och tjänster som används i hemmet och hur de påverkar miljö och hälsa.
• Återvinning i hemmet och i närområdet och hur den fungerar.

Undervisningen i Biologi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1–3

Material och ämnen i vår omgivning
• Människors användning och utveckling av olika material genom historien. Vilka material olika vardagliga föremål är tillverkade av och hur de kan källsorteras.

Undervisningen i Biologi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6

Natur och samhälle
• Människans beroende av och påverkan på naturen och vad detta innebär för en hållbar utveckling.
• Naturen som resurs för rekreation och upplevelser och vilket ansvar vi har när vi nyttjar den.