Vi vill använda spårningskakor för att förbättra din upplevelse.

Skapa kaos – Desinformationens konsekvenser

Hur kommer det sig att desinformation sprids i ett så rasande tempo och vilka risker finns det med denna spridning? I den här dokumentären får vi se hur desinformation påverkat såväl Brexitvalet i Storbritannien som presidentvalet i USA och hur covid-19-pandemin fungerat som en katalysator för spridningen av felaktig information.

En tankeväckande dokumentär där experterna i filmen diskuterar hur desinformation kan vara ett hot mot demokratin och hur den till och med kan skapa olika verklighetsuppfattningar hos människor, beroende på var de hittar sin information.

Artikelnummer
ETS5218
200,00 kr

Vi djupdyker ner i en värld av desinformation, hur och varför sprids den i så snabb fart? Och vilka risker finns med denna spridning?

Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7−9
Information och kommunikation
- Hur media produceras, distribueras och konsumeras samt vilka möjligheter och svårigheter det kan innebära för mediernas roll i ett demokratiskt samhälle.
- Nyhetsvärdering och hur den kan påverka människors bilder av omvärlden. Hur individer och grupper framställs i media, till exempel utifrån kön och etnicitet, och hur detta kan påverka normbildning och värderingar.

Undervisningen i ämnet samhällskunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Demokrati och politiska system på lokal och nationell nivå samt inom EU. Internationella och nordiska samarbeten. Medborgarnas möjligheter att påverka politiska beslut på de olika nivåerna. Maktfördelning och påverkansmöjligheter i olika system och på olika nivåer utifrån olika demokratimodeller och den digitala teknikens möjligheter. Mediers innehåll och nyhetsvärdering i samband med frågor om demokrati och politik.
- Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap och utanförskap.
- Förmåga att söka, kritiskt granska och tolka information från olika källor samt värdera källornas relevans och trovärdighet.

Samhällskunskap 1a1
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Metoder för att kritiskt bearbeta information, till exempel källkritik.

Samhällskunskap 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Demokrati och politiska system på lokal och nationell nivå samt inom EU. Internationella och nordiska samarbeten. Medborgarnas möjligheter att påverka politiska beslut på de olika nivåerna. Maktfördelning och påverkansmöjligheter i olika system och på olika nivåer utifrån grundläggande demokratimodeller och den digitala teknikens möjligheter. Politiska ideologier och deras koppling till samhällsbyggande och välfärdsteorier.
- Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap
och utanförskap.
- Massmediers och informationsteknikens roll i samhället. Deras möjligheter att påverka människor och samhällsutvecklingen samt de möjligheter de ger människor att påverka. Mediers innehåll och nyhetsvärdering.

Samhällskunskap 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Källkritisk granskning, tolkning och värdering av information från olika medier och källor i arbetet med komplexa samhällsfrågor. Källhänvisning enligt vanliga system.

Skriv din egen recension
Endast registrerade användare kan skriva recensioner. Logga in