Skapa kaos – Desinformationens konsekvenser
Hur kommer det sig att desinformation sprids i ett så rasande tempo och vilka risker finns det med denna spridning? I den här dokumentären får vi se hur desinformation påverkat såväl Brexitvalet i Storbritannien som presidentvalet i USA och hur covid-19-pandemin fungerat som en katalysator för spridningen av felaktig information.
En tankeväckande dokumentär där experterna i filmen diskuterar hur desinformation kan vara ett hot mot demokratin och hur den till och med kan skapa olika verklighetsuppfattningar hos människor, beroende på var de hittar sin information.
Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7−9
Information och kommunikation
- Hur media produceras, distribueras och konsumeras samt vilka möjligheter och svårigheter det kan innebära för mediernas roll i ett demokratiskt samhälle.
- Nyhetsvärdering och hur den kan påverka människors bilder av omvärlden. Hur individer och grupper framställs i media, till exempel utifrån kön och etnicitet, och hur detta kan påverka normbildning och värderingar.
Undervisningen i ämnet samhällskunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Demokrati och politiska system på lokal och nationell nivå samt inom EU. Internationella och nordiska samarbeten. Medborgarnas möjligheter att påverka politiska beslut på de olika nivåerna. Maktfördelning och påverkansmöjligheter i olika system och på olika nivåer utifrån olika demokratimodeller och den digitala teknikens möjligheter. Mediers innehåll och nyhetsvärdering i samband med frågor om demokrati och politik.
- Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap och utanförskap.
- Förmåga att söka, kritiskt granska och tolka information från olika källor samt värdera källornas relevans och trovärdighet.
Samhällskunskap 1a1
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Metoder för att kritiskt bearbeta information, till exempel källkritik.
Samhällskunskap 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Demokrati och politiska system på lokal och nationell nivå samt inom EU. Internationella och nordiska samarbeten. Medborgarnas möjligheter att påverka politiska beslut på de olika nivåerna. Maktfördelning och påverkansmöjligheter i olika system och på olika nivåer utifrån grundläggande demokratimodeller och den digitala teknikens möjligheter. Politiska ideologier och deras koppling till samhällsbyggande och välfärdsteorier.
- Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap
och utanförskap.
- Massmediers och informationsteknikens roll i samhället. Deras möjligheter att påverka människor och samhällsutvecklingen samt de möjligheter de ger människor att påverka. Mediers innehåll och nyhetsvärdering.
Samhällskunskap 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Källkritisk granskning, tolkning och värdering av information från olika medier och källor i arbetet med komplexa samhällsfrågor. Källhänvisning enligt vanliga system.