Vi vill använda spårningskakor för att förbättra din upplevelse.

Ringmärkning av fåglar

Varför ringmärker vi fåglar – och hur går det till? I det här utbildningsklippet beger vi oss ut i naturen tillsammans med några fågelskådare för att lära oss om ringmärkning av fåglar.

Artikelnummer
NK-368
0,00 kr

I det här klippet lär vi oss om ringmärkning av fåglar.

Undervisningen i biologi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1–3
Året runt i naturen
- Årstidsväxlingar i naturen. Några djurs och växters livscykler och anpassningar till olika livsmiljöer och årstider.
- Djur, växter och svampar i närmiljön, hur de kan grupperas samt namn på några vanligt förekommande arter. 

Undervisningen i biologi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Natur och miljö
- Näringskedjor och kretslopp i närmiljön. Djurs, växters och svampars samspel med varandra och hur några miljöfaktorer påverkar dem. Fotosyntes och cellandning.
- Hur djur, växter och svampar kan identifieras och grupperas på ett systematiskt sätt, samt namn på några vanligt förekommande arter.