Vi vill använda spårningskakor för att förbättra din upplevelse.

Rebelltjejer: Florence Nightingale

Det här är en absolut sann saga för elever i olika åldrar!
Möt en rebelltjej som gjort något extraordinärt! Utbildningsklippet skildrar en utvald berättelse, hämtad från böckerna Godnattsagor för rebelltjejer (Good Night Stories for Rebel Girls).

Denna rebelltjej revolutionerade sjukvården och räddade miljontals liv, genom den enkla handlingen att uppmuntra oss till att tvätta händerna.

Artikelnummer
EDU999022
0,00 kr

Florence Nightingale revolutionerade sjukvården och räddade miljontals liv, genom den enkla handlingen att uppmuntra oss till att tvätta händerna.

Undervisningen i svenska ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6

Texter

  • Skönlitteratur för barn och unga från olika tider, från Sverige, Norden och öv­ri­ga världen.
  • Lyrik, dramatik, sagor och myter. Texter som belyser männi­skors villkor och identitets- och livsfrågor.
  • Berättande texters budskap, språkliga drag och uppbyggnad. Till­baka­blickar, miljö- och personbeskrivningar samt dialoger.
  • Några skönlitterärt betydelsefulla barn- och ungdomsboksförfattare och deras verk.
  • Sakprosatexter för barn och unga. Beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande texter. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språk­liga drag.
  • Texter som kombinerar ord, bild och ljud samt texter i digitala miljöer. Tex­ter­nas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag. 

Informationssökning och källkritik

  • Hur man jämför källor och prövar deras tillförlitlighet med ett källkritiskt för­hållningssätt.

 

Undervisningen i svenska ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9

Texter

  • Skönlitteratur för ungdomar och vuxna från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Epik, lyrik och dramatik. Texter som belyser männi­skors villkor och identitets- och livsfrågor.
  • Språkliga drag, uppbyggnad och berättarperspektiv i berättande och poe­ti­ska texter. Bildspråk, gestaltningar, parallellhandling, tillbakablickar, miljö- och personbeskrivningar samt dialoger.
  • Några skönlitterära genrer och hur de stilistiskt och innehållsligt skiljer sig ifrån varandra.
  • Några skönlitterärt betydelsefulla författare och deras verk samt de hi­sto­ri­ska och kulturella sammanhang som verken har tillkommit i.
  • Sakprosatexter för ungdomar och vuxna. Beskrivande, förklarande, utre­dan­de, instruerande och argumenterande texter. Texternas syfte, innehåll, upp­byggnad och språkliga drag. Kombinationer av olika texttyper.
  • Texter i digitala miljöer samt andra texter som kombinerar ord, bild och ljud. Språkliga och dramaturgiska komponenter samt hur uttrycken kan sam­spela med varandra, till exempel i filmiskt berättande, teater­före­ställ­ningar och webbtexter.

 

Undervisningen i engelska ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6

Lyssna och läsa – reception

  • Berättelser och annan fiktion för barn och unga, även i talad eller drama­tise­rad form.

 

Undervisningen i engelska ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9

Lyssna och läsa – reception

  • Talad engelska, även med inslag av regional och sociolektal variation, och tex­ter, från olika medier.
  • Talad engelska och texter som är instruerande, informerande, beskrivande, be­rättande, diskuterande, argumenterande och kontaktskapande – varje slag för sig eller i olika kombinationer – till exempel samtal, intervjuer, ny­he­ter, reportage och tidningsartiklar.
  • Skönlitteratur och annan fiktion, även i talad och filmatiserad form.