Marknadsföringens fyra P
I denna film går vi igenom marknadsföringsstrategins fyra P - produkt, plats, pris och påverkan - och hur kundfokus är kärnan.
Med relevanta exempel från populära, vardagliga produkter, får vi en förståelse för hur företag marknadsför sig för att skapa en så stor marknad som möjligt. Vi undersöker till exempel hur olika prissättningsstrategier fungerar, hur marknadsförare positionerar sina produkter på olika sätt till olika målgrupper, och om varumärkets betydelse.
Filmen har vunnit Telly Award, samt rekommenderas av School Library Journal.
Kapitel:
- Inledning (00:00)
- Marknadsföringsmixen (03:53)
- Produkt (07:11)
- Pris (09:04)
- Plats (12:51)
- Påverkan (14:31)
- Positionering (15:45)
- Varumärke (17:36)
- Sammanfattning (20:00)
Undervisningen i Hem- och konsumentkunskap (högstadiet) ska behandla följande innehåll enligt läroplan
• Skillnaden mellan reklam och objektiv konsumentinformation.
• Reklamens och mediernas påverkan på individers och gruppers konsumtionsvanor.
Många nationella gymnasieprogram ska innehålla marknadsföring (citat ur läroplanen):
Handelsprogrammet:
”… omfattar försäljning och logistik, marknadsföring och produktkunskap, branschkunskap, kundservice och affärsutveckling i olika former.”
Hantverksprogrammet:
”… från grundläggande företagsekonomi och marknadsföring till att skapa och behålla en kundkrets.”
Hotell- och turismprogrammet:
”Den ska också utveckla elevernas kunskaper i kommunikation, marknadsföring, försäljning och entreprenörskap.”
Ekonomiprogrammet:
”Inriktningen ekonomi ska ge kunskaper inom företagsekonomiska områden som redovisning, kalkylering, marknadsföring samt ledarskap och organisation.”