Ljusföroreningar
Solen var länge vår enda ljuskälla. När glödlampan uppfanns revolutionerade det vår tillvaro − vi kunde nu utnyttja mörkret och natten på ett helt nytt sätt. Men det artificiella ljuset medförde även oönskade bieffekter: ljusföroreningar.
I den här filmen ska vi förklara vad ljusföroreningar är, hur människor, djur och växter påverkas av ljusföroreningar och vad vi kan göra för att minska vårt avtryck.
Det här är en film för elever i högstadiet när de läser om människans påverkan på naturen i ämnet biologi. Den kan med fördel användas i samband med uppmärksammandet av Earth hour.
Till filmen finns en handledning med bland annat diskussionsfrågor, fördjupningsuppgifter samt ett quiz!
https://create.kahoot.it/share/ljusfororeningar-1895km/15646b2e-7864-4a80-94f2-3e1c782c0758
Kapitel:
Inledning (00:00–01:25)
Vad är ljusföroreningar? (01:26–05:08)
Hur ljusföroreningar påverkar människan (05:09–08:05)
Hur ljusföroreningar påverkar djur och växter (08:06–10:57)
Vad kan vi göra för att minska ljusföroreningar? (10:58–Slut)
“Väldigt intressant med nya perspektiv på ljusföroreningar. Jag har länge tänkt på det som en del av fysiken, men filmen belyser hur stor biologisk påverkan vår artificiella belysning har. Filmen inspirerar mig som lärare till nya uppgifter att jobba med tillsammans med eleverna.”
– NO-lärare, högstadiet
Undervisningen i biologi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Natur och miljö
- Människans påverkan på naturen lokalt och globalt samt hur man på individ- och samhällsnivå kan främja hållbar utveckling. Betydelsen av biologisk mångfald och ekosystemtjänster.
Kropp och hälsa
- Hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av levnadsförhållanden, kost, sömn, motion, stress och beroendeframkallande medel samt hur hälsoproblem kan begränsas på individ- och samhällsnivå.
Undervisningen i fysik ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7−9
Fysiken i naturen och samhället
- Hur ljus breder ut sig, reflekteras och bryts.
Undervisningen i teknik ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7−9
Teknik, människa, samhälle och miljö
- Konsekvenser av teknikval utifrån ekologiska, ekonomiska och sociala aspekter av hållbar utveckling.
Arbetsmetoder för utveckling av tekniska lösningar
- Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning. Hur faserna i arbetsprocessen samverkar i det egna arbetet och i teknikutvecklingsarbeten i samhället, till exempel inom arkitektur och kollektivtrafik.