Vi vill använda spårningskakor för att förbättra din upplevelse.

Gaming the real world – kan datorspel förändra världen?

Världens städer ställs allt oftare inför utmaningen att klara den befolkningstillväxt som urbaniseringen leder till. Men för att skapa ett hållbart samhälle är det viktigt att göra invånarna delaktiga i processen. Genom att översätta arkitektritningar till spel som människor lättare kan ta till sig, demokratiseras hela processen.

I filmen möter du tre olika spelutvecklare som genom ovanliga samarbeten med bl.a. FN och Svensk Byggtjänst lyckats få människor att bli delaktiga i utformandet av sin stad. Du får se exempel med spelen Minecraft, Cities: Skylines och indiespelet Block’hood, från platser så vitt skilda som Norra Djurgårdsstaden utanför Stockholm, Katmandu och Nairobi.

  

Globalamalen

Filmen tangerar de globala målen för hållbar utveckling nr 4, 9 och 11.

Artikelnummer
ETS5079
200,00 kr

För att skapa ett hållbart samhälle är det viktigt att göra invånarna delaktiga i processen. Kan datorspel hjälpa oss att förändra världen?

Centrala innehållet – Samhällskunskap 7–9: 
• Skillnader mellan människors ekonomiska resurser, makt och inflytande beroende på kön, etnicitet och socioekonomisk bakgrund. Sambanden mellan socioekonomisk bakgrund, utbildning, boende och välfärd. Begreppen jämlikhet och jämställdhet. 

Eleverna ska i Samhällskunskap ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: 
• Reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar. 
• Reflektera över mänskliga rättigher samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser.