Vi vill använda spårningskakor för att förbättra din upplevelse.

trailer
Språk- & textversioner
trailer

Ensam genom Iran – 184 mil av tillit

Kristina Paltén sprang genom Iran helt själv. Under två månader utmanade hon sig själv och sina rädslor för det okända samt sina egna fördomar om vad ett muslimskt land betyder för en ensam kvinna.

Kristina Paltén har världsrekord i både 12 timmar och 48 timmar på löpband. Hon bestämmer sig för att springa genom Iran av tre orsaker; den vackra naturen, det långa avståndet och hennes förutfattade meningar om landet. Det enda hon kände till om landet var det som rapporterades i medierna.

- Ordet "muslim" har i dag blivit synonym med "terrorist" eller "fundamentalist". Det finns cirka 1,5 miljarder muslimer runt om i världen, och jag tror att de flesta är riktigt trevliga. Med denna löpning vill jag ifrågasätta mina egna fördomar, lära mig mer om en kultur som jag vet så lite om och träffa många människor. Jag hoppas att min resa kommer att bidra till ökad öppenhet, tillit och tolerans både inom mig men också i världen, säger Kristina.

Artikelnummer
ETS5128
200,00 kr

Kristina springer genom Iran för att förstå vad ett muslimskt land betyder för en ensam kvinna…

LÄROPLANSMÅL Lgr11
Ur det centrala innehållet – Samhällskunskap 7-9

Information och kommunikation 
• Mediernas roll som informationsspridare, opinionsbildare, underhållare och granskare av samhällets maktstrukturer. 
• Olika slags medier, deras uppbyggnad och innehåll, till exempel sociala medier, webbplatser eller dagstidningar. 
• Nyhetsvärdering och hur den kan påverka människors bilder av omvärlden. Hur individer och grupper framställs, till exempel utifrån kön och etnicitet, samt hur information i digitala medier kan styras av bakomliggande programmering. 
• Möjligheter och risker förknippade med internet och digital kommunikation samt hur man agerar ansvarsfullt vid användning av digitala och andra medier utifrån sociala, etiska och rättsliga aspekter.

Eleverna ska i Samhällskunskap ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
• reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar,
• analysera samhällsstrukturer med hjälp av samhällsvetenskapliga begrepp och modeller,
• uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv,