
Vad äter vi egentligen? – om processad och ultraprocessad mat
Den här filmen handlar om vad processad och ultraprocessad mat är för något. När blir obearbetad mat processad, hur påverkar det maten och vad är skillnaden mellan de olika kategorierna? Hur påverkar ultraprocessad mat miljön? Vi träffar en expert som berättar och visar tydliga exempel samt får höra hur några ungdomar ser på saken.
Det här är en film för elever i mellan- och högstadiet när de läser om mat, matlagning och levnadsvanor i ämnet hem- och konsumentkunskap.
Till filmen finns en handledning med bland annat diskussionsfrågor, fördjupningsuppgifter samt ett quiz!
Kapitel:
Inledning (00:00–01:03)
Från råvara till processat (01:04–05:08)
Ultraprocessad mat (05:09–10:02)
Är det hållbart? (10:03–12:17)
Sammanfattning (12:18–Slut)
Citat:
“Det var en bra film väl anpassad till min målgrupp. Informativ och med ett språk och en handling uppbyggd på ett sätt som fångar intresset och håller kvar uppmärksamheten. Filmen fångar upp ett ämne som går att knyta direkt till deras vardag. Min åk 9 gav filmen ett gott betyg!”
– Hem- och konsumentkunskapslärare, högstadiet
“Det bästa med filmen är dels hur detaljerat manuset behandlar processad mat ur flera olika perspektiv. Positivt att ni har med ett avsnitt om ”hållbarhet” – det är något som vi jobbar mycket med och då kan filmen tas emot på ett bättre sätt av eleverna eftersom de redan känner till de ämnen som Charlotte tar upp. Det är en viktig röd tråd.”
– Hem- och konsumentkunskapslärare, högstadiet
Hem- och konsumentkunskap, ur ämnets syfte (hela grundskolan)
Undervisningen i ämnet hem- och konsumentkunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla:
- förmåga att värdera val och handlingar som förekommer i ett hem utifrån hur de påverkar hälsa, ekonomi och miljö.
Undervisningen i hem- och konsumentkunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1–6
Mat och matlagning
- Samtal om upplevelser av smak, doft, konsistens och textur i samband med matlagning.
Levnadsvanor
- Vikten av att äta varierat och balanserat för att må bra. Hur måltider kan fördelas över en dag.
Undervisningen i biologi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4−6
Kropp och hälsa
- Några vanliga sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas. Hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av levnadsförhållanden, kost, sömn, hygien, motion och beroendeframkallande medel.
Undervisningen i hem- och konsumentkunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Mat och matlagning
- Livsmedels egenskaper och användningsområden.
- Samtal om upplevelser av smak, doft, konsistens och textur i samband med matlagning.
Levnadsvanor
- Resurshushållning. Ställningstaganden vid val och användning av livsmedel och andra varor. Hur produktion, transport och återvinning av livsmedel och andra varor påverkar människors hälsa, ekonomi och miljö.
Undervisningen i biologi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Kropp och hälsa
- Hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av levnadsförhållanden, kost, sömn, motion, stress och beroendeframkallande medel samt hur hälsoproblem kan begränsas på individ- och samhällsnivå.