Slöjdhantverk: Rikard – smide
Rikard har alltid dragits till att arbeta fysiskt med smide. Nu pluggar han det konstnärliga kandidatprogrammet ”Järn & Stål – offentlig gestaltning” på HDK (Högskolan för Design och Konsthantverk). Vi är med Rikard i verkstaden och får se hur det ser ut när han arbetar och han berättar hur det känns att få skapa sina egna hantverk med sina egna händer.
Undervisningen i Slöjd (högstadiet) ska behandla följande innehåll enligt läroplan
• Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
• Utvecklade former av hantverkstekniker, till exempel gjutning, vävning och svarvning. Begrepp som används i samband med dessa.
• Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
• Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
• Design, konsthantverk, hemslöjd och andra slöjdformer i det offentliga rummet.
Hantverksprogrammet (gymnasiet) examensmål enligt läroplan:
”Eleverna ska få förutsättningar att utvecklas inom yrket och bli väl förberedda inför framtida förändringar genom att lära sig materialens olika egenskaper, materialutveckling, tekniker och teknikutveckling, men också genom kunskaper om tradition och kulturarv.”
”Utbildningen ska också leda till att eleverna förstår hantverkarens roll i samhället…”